Bildkavalkad

Lite bilder som inte visades under resans gång:

  Henke njuter av benutrymmet på vägen till Indien.

  Azerbadjan         

  Vårat första boende

  Ett tips tll alla föräldrar med småbarn

  Hinkar fyllda med sand bredvid en bensinstation i fall det skulle gå illa

  På promenad med buffeln. Och det var inte bara promenader... de både simmade och sprang med den också.

  Kryp

                    Hopp

  Bränd men glad

  Strandfors, Ohlsson

  Ohlsson, Strandfors

  Nattstassen i Palolem

  Mozito... eller Moolito eller hur nu indierna valde att stava på just den här restaurangen

Ja, det var väl ungefär allt tror jag. Förutom, vi får inte glömma, före- och efterbilderna...

               
Före                     Efter                  Före                   Efter

Sista dagen

Nu har sista dagen spenderats och jag hade tankt att visa er lite bilder av detta men det vill inte datan tydligen. Och att skriva om det ar det inte ens fragan om eftersom jag druckit tva Mohitos (hade bild pa dem) och ett glas vin och tydligen tappat formogan att traffa ratt knappar med mina fingrar. Hur jag an gor blir det fel och det frestar pa mitt talamod nagot. Jag far helt enkelt ladda upp bilderna nar jag kommer hem och har en bra dator och ar nykter.
I korta ordalag om vad vi haft for oss:
Solat, badat ATIT!!!!!


Lite mer info...

Tydligen rackte det dar blogginlagget inte riktigt till for vissa nyfikna sjalar sa har kommer lite mer info.
Forst vill jag bara meddela att inget frieri har agt rum utan bara en vanlig hederlig forlovning som formodligen kommer att racka gott i bra manga ar innan en tur till altaren ar pa sin plats. Sa, nar det var sagt kan jag fortsatta att beratta hur allt gick till. (Forbered er pa att bli besvikna for det verkar som ni har ganska stora forvantningar) =)

Tydligen hade Henke haft detta i atanke lite langre an mig men nagra dagar in pa resan klackte jag ur mig (efter att ha gatt forbi ytterligare en juvelerare) att vore man smart skulle man ju kopa forlovnings- och vigselringar nar man var utomlands och det var sa mycket billigre. Sa kunde man ju forslagsvis gravera dem nar man kande att det var dax. Lite oromantiskt kanske men valdigt ekonomiskt forsvarbart.
En kvall nar vi satt och at middag sa da min (numera) fastman att kanske vi inte skulle ta och kopa de dar forlovningsringarna nu i alla fall? Och anvanda nar da? fragade jag... Nu, kanske fick jag till svar och sagt och gjort.

Vi hittade en juvelerare, forklarade vad vi ville ha, bestallde, akte tillbaka fem dagar senare och hamtade dem. Vi hade tankt att vanta till vi hade hittat den perfekta restaurangen i Palolem for vi hade last att det skulle vara valdigt mysigt och romantiskt har, men vi kunde nte halla oss. Men ursakten att det var valdigt latt att stjala ringarna om de lag och skramlade i vaskan satte vi pa oss dem redan samma kvall pa stamhaket Anthy's i Benaulim.
Klartt o bettalt!

Nojda nu? Lite mer kott pa benen kanske. Resten far ni hora live nar vi kommer hem. Vilket faktiskt ar valdigt snart.

Har i Palolem har vi borjat att finna oss tillratta och upprattat en rutin som kanns som att den fungerar fint.

1. Kliv upp
2. At frukost
3. Sola (for min del betyder det ga langs stranden och lasa)
4. Lunch
5. Sola
6. Duscha
7. Drick drink och las
8. Gora oss i ordning for kvallen
9. Internetta
10. At middag
11. Kolla i butiker
12. Lasa pa verandan
13. Sova

Punkt nummer tretton hade vi lite problem med i natt. Det var ISKALLT!!!! Man har inte slutat svettas pa hela semestern men helt plotsligt ligger man med jeans, tva saronger och en haduk och haller pa att frysa ihjal.
Vi har bestallt filtar till bungalowen till ikvall.

  Punkt nr 6

  Punkt 7


Guess what...

image133

Marknad och flytt



Vi har nu gjort den obligatoriska turen till Anjuna market. Det var varmt.
Det fanns otroligt manga stand med exakt samma saker i. Saronger, smycken och billiga hemmasydda klader. Nagra inkop blev det i alla fall men Henke hade svart att hitta nagot manligt bland allt krimskrams. Det blev i alla fall ett avbrott fran att ligga pa stranden och det gjorde oss helt utmattade. Efter att ha legat stilla i over en vecka var det mycket anstrangande att faktiskt gora nagot.
Nu har vi aven bytt stalle. Palolem heter varat nya hem och ar inte alls vad vi hade trott. Det vi hade hort var att det skulle vara idylliskt och som en paradisstrand. Kanske inte...
Men det ar helt klart godkant aven om Benaulim far fler poang pa paradisskalan. Har ar det fullpackat med bungalows langs hela stranremsan och restauranger, boende och affarer slass om ytan. Men mysigt ar det anda.
Jag ar lite bitter for att datorerna inte fungerar som de ska och det kanske speglas lite i mitt inlagg? Vet inte =)



4.10

Idag firar jag och Henke att vi varit ihop i 4.10 ar!! Hurra for oss!! Detta ska firas med att ga ut och ata pa restaurang och kanske dricka ett glas vin eller tva.
Vi har aven firat med att branna oss och att kopa lojligt dyra smycken fran en strandforsaljerska.
Det har varit som ett tunt molndis over hela himlen alla dagar men inte idag. Detta resulterade alltsa i att bade jag och Henke brande oss lite varstans. Inkopen har jag ingen som helst forklarng till.

Papaya-coconut

Nu har vi lamnat Baga for det betydligt vackrare och lugnare Benaulim. Nagra utspridda turister pa sanden nedanfor sma mysiga strandrestauranger, och det ar allt. Perfekt!
Sjalva Benaulim-stad ligger en liten bit harfran men jag tror inte ens att vi kommer att bemoda oss om att ta oss den lillla biten dit.

  Nagot lugnare

  Restaurangen dar vi ater frukost och lunch

Det vandrar som vanligt runt forsaljare och forsaljerskor pa stranden men de ar farre an i Baga och Calangute och trevligare. De pushar inte lika mycket och speciellt tva av dem har satt sig ner och pratat med mig. Intressant att fa hora jur de lever. Bagge tva jobbar pa den har stranden halvarsvis och har sina man och barn i en annan stad. Traffar dem inte pa hela tiden. En berattade att hon blev bortgift nar hob var 16 till en man som da var trevlig man nu var alkoholiserad. Skilsmassa finns overhuvudtaget inte. Sorgligt.



Sa, nu till hur vi tog oss hit... i en liten minibuss och allt jag kan saga ar att jag verkligen utsatts for min akradsla har. Jag kan kanske jamfora en timmes tur i minibussen med att for en ormradd ha huvudet nedstoppat i ett akvarium fullt med ormar i typ... for alltid!
Otroligt nog sa taxichaufforen att det nastan aldrig ar nagra olyckor for bilforarna forstar varandra.



Magontan... ar borta!!!!!! Den overgick till att inte kannas alls till att bli en sjuhelvetes magknip till att efter tva Dimor ga over helt. Aahh, alskar piller!!


En papaya-coconut och en plats i solen...
image132

Slappt

Ja, sa mycket finns det faktiskt inte att skriva om. Tro det eller ej. Dagarna ser ganska likadana ut och fotona likasa. Men det ar val ett tecken pa en avslappnande semester om nagot. Det blir mest...

  sola...

  lasa...

  sola...

  ata...

mest hela dagarna.
Det tog dock tva hela dagar innan semester-feelingen infann sig. Forsta tva dagarna funderade man mest pa hur man skulle fa dagarna att ga men nu har lugnet infunnit sig och dagarna flyger fram aven fast man inte har ett jota att gora.
Har dock rakat ut for lite magproblem... men inte av den turistiga sorten. Jag har fatt Asa- och Meeri sjukan och maste ata hela tiden for att inte fa katarront i magen. Och magen ar uppsvalld utan dess like. Ser ut som att jag svalt ett bowlingklot (inte kul i bikini). Men man far se det fran den ljusa sidan, det ar tur att jag mar bar av att ata och att det inte var tvart om for da hade jag gratit mig genom hela semestern tror jag.

Ska formodligen dra vidare till ett stalle som heter Benaulim i morgon, hoppas det blir bra ocksa!

Framme

       
Utsikt fore                         Utsikt efter

Ja, efter en tjugo timmars resa var vi da antligen framme!! Resan gick bra aven om vi knappt sov en blund pa hela tiden. Det gick latt att hitta boende i Calangute som var varat forsta stopp och man skulle kunna tro att man med den somnbristen skulle sova som ett barn, men icke. Bade jag och Henke lag somnlosa anda fram till klockan var runt fyra. Behover val kanske inte saga att vi tog en sovmorgon nasta dag?
Travade raskt ner till stranden sicksackandes mellan tutande minibussar. Val nere pa stranden mottes vi av ett folkhav utan dess like och inte en anda ljushyad person sa langt ogat kunde se. Indierna hade passat pa att ha lov under varan semester och ar man indier och har lov aker man till... Calangute.



Vi smog oss en bit bort pa stranden, hittade nagra vita turister och slog oss till ro. Underbart med lite sol och bad. Vagorna ar dock ganska hoga sa det ar med skrackbladad fortjustning man slanger sig i. Det ar ganska ordentliga strommar och det ar en riktig konstart att undvika pisksnartseffekten som blir nar vagorna bryter.

             

Calangute var overlag ett ganska rorigt stalle med mycket folk och trafik sa vi begav oss till Baga (dar vi ar just nu) efter bara en dag. Det finns inget som far en att kanna sig mer turistig an att vara de anda turisterna i sikte.

Baga kanns i alla fall valdigt bra efter en dag. Vi bor valdigt nara stranden sa det ar bara att kila upp till rummet om man skulle kanna sig nodig eller har glomt nagot.
Sa, till maten. FAN vad god mat det ar har!!!!!!!! Slar till och med Thailand. Man langtar efter middag hela tiden. Njuter i stora drag!

Det var nog allt for den har gangen, vet ju sjalv hur det ar, star det for mycket orkar man inte lasa alls.

PS. Hoppas ni uppskattar bilderna, tog en evighet att ladda upp dem =)

Azerbadjan

Nu är det inte länge kvar.
Ikväll kl nio går tåget till Arlanda, kl tre är vi framme och kl sex går flyget till Azerbadjan... och sedan vidare till Goa, Indien. Allt är färdigpackat och alla de sista inköpen är gjorda. Det som finns kvar att göra är: Tömma kylen på sådant som kan bli gammalt, stänga av vattnet, vrida ner elementen och vattna blommorna. Jag har sju timmar på mig att göra dessa saker så jag kommer förmodligen att göra dem i sista sekunden.

  Åt fel håll, jag vet. Ni får vrida på huvudena.

Något helt annat. Ni har säkert sett reklamerna för finnmedel där en tjej med i övrigt bra hy har EN finne mitt i fejjan. Man fnyser och säger att det är overkligt och att de kan väl för tusan ta en tjej med hudproblem att göra dem reklamerna. Det är inte overkligt... det är jag. En monsterfinne har brytit ut vid munnen. Fin tajming också, ända perioden på hela året då man tar sjukt (jag vet Sune) mycket bilder av sig själv, semestern. Ja, ja, förhoppningsvis försvinner den på en dunderkur av avslappning och solsken.



Nästa gång jag skriver blir det i Indien, so long suckers!!

Sista jobbdagen

Så, nu var sista jobbdagen gjord innan semestern!! En nackdel med att ha ett företag är ju att det inte är riktigt lika underbart att gå på semester som när man har ett skitjobb. Men missuppfatta mig inte det är fortfarande helt underbart! Speciellt efter veckan vi har haft. Vi har ju lite av en lågsäsong nu så förra veckan hade vi i princip ingenting att göra men det ändrade sig självklart till den här veckan. Helt plötsligt började Spira-mobilen (som varit tyst i tre veckor) att ringa och alla ville ha sina beställningar innan vi åkte på semester. Man vill ju ogärna tacka nej till beställningar så... Vad händer då?? Både internet och telefonerna lägger av. I två hela dagar. Men, vi tog oss igenom kaoset, gjorde alla beställningar och nu blir det semester!!

Vad har jag mer gått igenom den här veckan? Jo, en sjuk hund. Våran lilla flirtkula har haft lite ont i sin stjärt och på sista tiden har hon inte velat äta heller. Vad gör man då? Går till veterinären så klart. Det visade sig att Kaxas analkörtlar var helt igenkorkade och det fanns massa spännande där inne som veterineren sprutade ut över halva rummet. Kickan var lite nervös när vi väl var inne hos doktorn så hon fick lite lugnande, det resulterade i en spya och en räkning på 1050 kronor.
Plus att vi har ett återbesök om två veckor som kommer att gå på något liknande och tabletter för 200 kr. Som tur är har vi henne försäkrad så en del av det får vi tillbaka.
Kaxa fick även med sig en fin liten tratt hem som var helt omöjlig att ha på sig. Hon har liksom lika litet huvud som hals så den blev väldigt lätt att ta av sig. På dagarna kunde vi skippa den för då har vi koll på henne men på nätterna då?
Jo, vi skapade en egen lösning med en löpblöja och en bakvänd hundpolotröja. Resultatet såg ut så här:



Inte vackert kanske men det fyllde sin funktion.

Årets storstädning

Ja, då var det dax... årets storstädning!!!
Och när jag säger storstädning menar jag s t o r s t ä d n i n g ! Vi har rensat varje liten låda och skrymsle som finns i den här lägenheten. Torkat av varenda liten pryttel, organiserat och framför allt... slängt åtta sopsäckar med rat. Det är helt otroligt att det ens finns något kvar i lägenheten med tanke på hur mycket vi slängt.
Två dagar tog det men nu är vi klara. Planen är att hålla det snyggt i alla fall i en vecka för då åker vi ju bort och det vore ju underbart skönt att komma hem när det är nystädat.

 Tur att man har lite ögongodis när man städar

 Bara från toan kunde vi slänga allt det här

  Kaxa blev helt slut...

 speciellt när vi envisades med att klä ut henne till olika karraktärer ur Beckfilmerna

Vi tog en liten paus i fejandet också. Henkes föräldrar var så vänliga att de bjöd med oss på lite "friskvårdsbowling". Vi gjorde två lag. Lag nr ett: Jag, Karin och Sune och lag nr två: Henke, Joel och Anna-Lena. Det gick sådär för mig för att underdriva något alldeles sanslöst. Det hjälper ju inte när man är på samma lag som två korpenbowlare, även om jag skulle vara grym (enligt mig själv) skulle jag ju inte ha en chans.
Sista rundan därimot var jag kung och ledde men självklart hann vi inte spela klart den.
Men, men... MITT LAG VANN! YIHOO!

 Karin visar upp sina moves...

 och Sune är inte sen med att hänga på.

Camilla Sjöndin

Så, nu kanske du hittar hit nästa gång du googlar ditt namn. Vem vet...

Idag hade jag alltså en planerad lunchdate med min gamla kompis Camilla. Vi umgicks praktiskt taget dygnet runt under gymnasietiden och något år efter studenten men sedan dess har det blivit mer sporadiskt. Hon har flyttat till Göteborg och är bara hemma ett par gånger om år. Den här gången lyckades jag haffa henne på Claes Ohlsson och vi bestämde träff.
Vi gick på Prästgatan 12 och åt soppa (de har världens godaste soppa där!!). Dett blev en två timmar lång lunch för man har ju en del att snacka om när man inte pratat ordentligt på ett par år =)
Hon släppte två bomber i alla fall.
Bomb nr ett: Hon ska ha barn!!!    GRATTIS!!!!!
Bomb nr två: Hon har klippt av sig håret!!!!                                                                
Roligt, roligt, hoppas nu att vi blir bättre på att hålla kontakten i framtiden!

 Camill och Bosse (tagit ett foto av ett gammalt kort därav den dåliga kvalitén)

Översättning

Jag och Henke såg precis en nedladdad version av "I now pronounce you Chuck and Larry". Bra film, rolig. Men det roligaste av allt var översätningsmissarna. Det är helt tydligt att stackaren som gjort texten till den filmen varken är utbildad eller har fått något betalt. Ska ge er två exempel:

"Bolognese" blev översatt till "Bowling A's" och
"We are pro gays" blev "Vi är proffsbögar"

Ja, ja, gjorde faktiskt filmen bättre för en gångs skull.

Flitens lampa

Igår gjordes faktiskt en hel del nytta.
Jag slutade jobbet kl elva då Åsa skulle till tandläkaren. Gick hem, lämnade Kaxa och så begav vi (jag o Henke) oss på stan. Första stoppet blev lunch. På Athena! Jag har inte satt min fot där sedan jag slutade för fyra år sedan, men allt gick helt smärtfritt och de har fortfarande den absolut godaste lunchen i stan. Alla kategorier. Någonsin.
Sedan var det Claes Ohlssons tur.  Pärmar och plastfickor köptes.
Väl hemma var det organisationsdax. Räkningar, försäkringar, skattepapper, allt som legat huller om buller i lådor fick sin plats i pärmen.
Rensade ur ALLT ur den stora bruna byrån i hallen. Från början visste vi inte hur vi skulle klara oss utan all den föraringen men efter lite fundering insåg vi att vi  kanske inte behöver en peruklåda.
  Tomt på byråns gamla plats

   Nya platsen

När vi rensat klart för dagen blev det ett spinningpass och efter det en nyttig massage av herr Magnus Fahlander.
I kväll blir det lugnare, kanske att vi rensar ur någon låda eller så för skojs skull... men inte mer än så.

RSS 2.0