Kaxa och bäbis



Idag hjälpte Karin mig att ta en liten Kaxa/bäbis bild. Kaxa skötte sig exemplariskt, bäbisen var lite oengagerad.

Revansch

Nu fick vi äntligen ta revansch på Sundsvallshelgen och det var toppen.
Åkte på fredagen efter jobbet och checkade in på First Hotell. Det var superfint! Nyrenoverat, stort, både soffa och fotölj, fluffiga täcken och platt-tv. Kunde inte klaga.
Det första vi gjorde var, eftersom vi var utsvultna, att gå till Biteline och köpa pizza. En large El fuego att dela på. Den hade vi längtat efter. Vi tog med den på hotellet och åt den framför tvn. Jag sölade dessutom ner hela mig. Vi hade ju inga bestick så vi fick äta slice-arna med händerna. För tillfället är min mage så stor att det är jobbigt att sitta framåtlutad. Det gorde att jag satt tillbakalutad i soffan när jag åt och allt som trillade av pizzan landade på min mage. Jag såg förjävlig ut. Det ska även nämnas att tröjan var vit och ny. Men jag var så hungrig att jag inte orkade bry mig.



Efter käket var vi helt slutkörda så det var bara att gå och lägga sig. Jag jobbade från klockan sju på dagiset så jag hade varit uppe alldeles för länge.
Nästa morgon var det ju dags för höjdpunkten med hotellboende. Hotellfrukost!! Och den gjorde oss inte besvikna. Den var kanon. Jag åt mackor med ost, skinka leverpastej och grönsaker. Äggröra på toast. Fil med färska bär och flingor. Te och färskpressad apelsinjuice. Och som avslutning... pannkakor med hjortronsylt och grädde. Sedan behövde vi knappt äta något förän till middagen.

Tog en tur på stan sedan. Träffade Karin och  Linus för en fika utan fika. Lite varm choklad blev det men mer än så orkade jag inte få i mig.



Turen på stan blev i övrigt inte så långvarig. Det var fruktansvärt kallt så flanera runt på stan kändes inte så spännande. Köpte födelsedagspresent till syster i alla fall, och de allra första bäbiskläderna. Vi gav oss fan på att vi skulle köpa något när vi var i Sundsvall då vi inte köpt någonting alls än.
Henke fick välja, och då blev det detta:



En randig body, plyschbyxor och matchande mössor.

På kvällen gick vi ut och åt på ett ställe som heter 7 kryddor. Hade kollat lite på nätet och det stället hade fått väldigt bra betyg. De servarar turkisk mat så till förrätt delade vi på en tallrik med meze. Olika röror och smårätter med pitabröd. Jättegott var det.
Till varmrätt åt vi grillspett. Kolgrillat lamm, kyckling och fläskfilé. Till det, bulgur, två såser, sallad och pitabröd. Också det var supergott.



Sedan skyndade vi oss till bion och såg Shutter Island. Läst boken och älskade den. Filmen var också riktigt bra. Rekomenderas varmt!!

Efter ännu en brakfrukost på söndagen så tog vi med oss Karin och fikade lite hos Henkes momma och åkte på IKEA.
Vi hade några saker vi hade bestämt oss för att köpa och sedan blev det lite extra också. Men nu är vi kittade med både spjälsäng och skötbord i alla fall.
Köpte bla även:



Det är vad vi har pysslat med. Väldigt nöjd med helgen faktiskt.

Första bäbisbilderna




Inte riktigt som planerat...

Jag och Henke skulle ju till Sundsvall i helgen. Planerna var storartade. Hotell i två nätter, restaurangbesök, häng med Karin och Joel, IKEA besök och allmänt mysande.
Det blev inte riiiktigt så.
Natten mot fredag vaknade jag av magont. Jag har haft den sortens magont förut men nu nådde den nya höjder. Som de andra gångerna varade det i ungefär en och en halv, två timmar och kom i kramper. Helt sanslösa kramper. I princip så låg jag på badrumsgolvet och skrek i 90 minuter. Jag har sedan förut listat ut att det är tarmarna som spökar men de andra gångerna har det inte varit lika illa och de har kommit ganska sällan så jag har inte sökt någon hjälp. Nu var det bara tre dagar emellan och som sagt "något" värre.
Dagen efter ringde jag alltså sjukvårdsupplysningen som rekomenderade att jag skulle ringa hälsocentralen och boka in en tid. Gjorde det, och tack vare att jag nu har Brunflo hälsocentral kom jag inte bara fram på första försöket utan fick även tid samma dag. Fick sluta en halvtimma tidigare från dagis och drog till Brunflo. Fick en snabb genomgång och sedan skickade han mig med remiss till sjukhuset. Han trodde också på tarmarna men eftersom jag är gravid ville han ta det säkra före det osäkra.
Vi fick komma in på en gång och fick en grundlig bäbisundersökning. Allt stod rätt till så det var absolut ingen fara men ändå blev jag inskriven. Det lät på den första läkaren som att det var för att det skulle göras en massa undersökningar men det visade sig att det var i fall jag fick ont igen till natten. Det är klart att jag inte skulle få ont till natten! Det har ALDRIG kommit två nätter i rad plus att de ju höll mig fastande. Jag får ju inte ont i tarmarna så länge de är tomma.
Resultatet av inskrivningen blev därför, avbokad hotellvistelse, fasta i 29 timmar, tvtortyr i form av OS invigningen och allt detta avslutades med att en läkare helt enkelt bara kom in och sa: "Nu kan du åka hem." Klart och betalt, allt förgäves.
Men... man ska ju vara glad att de tar en på allvar och att de ser till ens bästa. Det "braiga" som kom ut av det här är att jag nu ska bli kallad till en tarmundersökning så man kanske får någon klarhet i vad felet är.
Hoppas bara att jag får göra undersökningen snart och att jag slipper få ont igen innan dess.



Efter middagen åkte vi hem och jag somnade i soffan. Som att jag inte hade slappat tillräckligt under den dagen?

Påsöndagen kände jag definitivt att jag hade slappat nog. Jag gjorde i ordning lite varm choklad och lite mackor och så tog vi bilen till Frösön. Tog en promenad runt Härke, gick på en loppis full med skräp och satte oss på en sten på sjön och fikade. Solen sken och det var riktigt mysigt.



Efter det åkte vi på Stocke titt och köpte världens godaste toscakladdkaka. Man blir aldrig besviken på den.
Sedan var det Lugnviks tur att få besök. Åkte hem till pappsen som varit hundvakt och tog med Kaxa ut på en liten promenad med bollkastning på isen.
Middagsdax var det efter det. Pappas kompis Micke kom också förbi och pappa kockade ihop ugnsbakade kycklingfiléer med feta och soltorkade tomater med rotsaksgratäng. Efter det, vin och whiskey framför tv:n. För mig... ett glas vatten. Mmmm.

Vill också här visa upp den absolut första bäbispresenten vi fått. Har undrat lite över vad och av vem den skulle komma. Hade aldrig kunnat gissa rätt på presenten. En hjälm! Den sötaste lilla hjälmen jag någonsin sett. Bilden gör den inte rättvisa för den är så plutteliten att man nästan blir tårögd. Toksöt! Pappa var det som kom med den gåvan och även omm den förmodligen inte kommer att börja användas förän nästa sommar så tror jag att den så småningom kommer att bli välanvänd!



Slutligen vill jag bara meddela att vi ger Sundsvall ett nytt försök nästa helg och hoppas på bättre lycka då!


Skucku in pictures




Bra helg helt enkelt!
Åsa och Kalle höll oss sällskap hela lördagen, även om det inte framkommer av bilderna.

I morgon styr vi kosan mot Sundsvall, det kommer att bli grymmers!
Fan, måste packa.

Jag ska..

Jag lovar att jag ska uppdatera med lite bilder från Skucku och så inom kort. Typ i måra. Men nu orkar jag inte. Jobbat på dagis hela veckan och det blir man helt slutkörd av. I morse började jag kl sju, bussarna går bara en gång i halvtimmen så tidigt på morgonen vilket resulterade att jag var en halvtimme tidig dit. hade gjort en macka som jag tog med mig och så tog jag med mig en bok och åt frukost i fikarummet. Detta för att slippa kliva upp tidigare än nödvändigt. Trots detta var jag ändå tvungen att ställa klockan på 05.10. Gaaah! Ikväll har jag dessutom varit ute i gymmet med Tompa och cyklat lite så nu får man kämpa mot sömnen. Planerar att lägga mig om tio minuter, klockan kommer då att vara nio. Som en riktig pensionär.

Slutet på v 19 ska spenderas i Skucku



Börjar känna mig ganska stor nu. Jobbigt att sätta på mig skorna, jobbigt att resa mig upp, jobbigt att kliva ur bilen. Mycket pustande och frustande. Och då har det ändå bara gått drygt halva tiden. Fast bara och bara. Det är ju inte så illa pinkat om man tänker efter. På tisdag går jag in i v 20 och då är hälften avklarat.
Men överlag trivs jag jättebra med att vara gravid. Myser lite hela tiden, känner mig väldigt tillfreds. Mysigt att bara ligga i sängen på kvällen och klappa på magen och känna hur det boffar omkring därinne.
Man förstår ju lite varför jag tycker att det känns som att jag svalt en fotbill när man jämför lite bilder. Titta på skillnaden på v 13 och v19. Och jag tyckte att jag hade fått ordentligt med mage redan då.



Henke är och säljer bingolotter nu men när han kommer hem så ska vi bege oss till Skucku. det var ju ett tag sedan vi var där och efter förra helgen så fick vi mersmak på lantlivet.
Åsa och Kalle ska med och ikväll ska vi äta fondue och titta på melodifestivalen.
Ska klämma in lite pimpling på söndag också innan det är dags att fara hem.

Ultraljud

Det var banne mig ett av det absolut häftigaste jag varit med om!
Alla som varit med om det säger ju att det ska vara så mäktigt och bla bla bla men jag trodde inte riktigt på det. Tänkte att det är väl som med studenten, blir hypat till förbannelse. Roligaste dagen i ens liv osv och så lever det inte riktigt upp till förväntningarna.
Men ultraljud rules, slår studenten med hästlängder!
Alla har ju sett en ultraljudsbild någon gång, alla ser likadana ut och det är svårt att se vad som är vad. Så var det INTE i verkligheten. När man fick se det live med alla rörelserna så var det jättetydligt vad som var vad och extremt verkligt. Och oj, vad den lilla krabaten rörde på sig! Sprattlade runt, kliade sig på knät, var med händerna i ansiktet, svalde fostervatten osv.
Vi fick dock inte veta könet. Vi ville veta men det var omöjligt att se då hon/han höll ihop benen. Vi får helt enkelt vänta och se. Och det konstiga är att fast vi absolut ville veta könet när vi gick in där så brydde vi oss inte alls när vi gick därifrån. Jag tror att vi absolut ville veta könet för att på något vis göra det verkligare men när man hade fått se barnet så kunde det faktiskt inte bli mer verkligt.
Jag kommer självklart att visa ett par av bilderna, som ser ut som alla andras, men jag ska få dem inscannade och det är inte klart.

Nu ska vi på

ULTRALJUD!!!

Brödbak

Blev ett litet brödbak igår och det blev nog det finaste brödet jag gjort någon gång.
Om ni vill ge det ett försök så stal jag receptet från Joannas blogg. Här hittar ni det.


Jag var utomlands i helgen

I helgen följde jag och Henke med Kristine och Mats till Mats stuga i Gäddede. Målet med resan var egentligen bara att slappa och ha det skönt och... åka till Norge. Jag har nämligen inte varit i Norge förut. Lite konstigt kan tyckas men så är det.
Jag tänkte att bilderna skulle få tala istället för mig.



Sammanfattning: En riktigt, riktigt bra helg!

RSS 2.0