Släktkalas

Har varit fullt upp i några dagar. Släktkalaset blev jätteroligt. Vädret var jättebra så kvällen startade på min farbror och hans frus baksida. Fick en välkomstdrink och så pratade vi och umgicks ett tag. Min kusin Karin kom förbi också med sin lilla en veckors plutt. Såå liten och såå söt. Blev dock bara ett enda kort på honom och det var dåligt dessutom. Eva har lärt sig att linsskyddet minsann ska sitta på kameran och vill inte att det ska slarvas med utrustningen om ens för en sekund.
Vi fick väldigt god mat!! Kött, från en av gästernas bondgård, med potatisgratäng och hjortronsås och därefter en massa goda ostar innan det var muffinsdags. Jag som ska försöka äta mindre och fler portioner nu pga min mage följde ju sannerligen inte mina instruktioner den kvällen.
Efter allt ätande blev det först en bouleturnering och sedan lite dart. Mitt lag var överlägset sämst på boule (tror jag var sämst av alla) och lade mig någonstans i mitten när det kom till dart. Darttävlingen blev inte så långvarig då det började bli mörkt och pilarna som inte fastnade försvann i buskarna under. Himla kul kväll var det i alla fall och jag hoppas att det blir en årlig tillställning.



Några dagar senare var det födelsedagskalas. Madde fyllde 29 och jag och Hanke hade fixat barnvakt för att kunna gå bägge två. Vi träffades och åt på Brunkullan och det var supertrevligt. Återigen var det superväder och det var jätteskönt att sitta ute. Åt den goda pastan som jag åt när jag och Åsa var där. Drog ner på stråket senare men gjorde kväll ganska tidigt. Måste börja inse att man börjar bli lite för gammal för det där nu.
Batterierna var slut i kameran så det blev inga bilder. Ska se om jag orkar ladda upp bilderna från Henkes telefon.

Vädret har hållt i sig och igår åkte vi till Lillsjön och badade. Det var första gången Eva badade i en riktig sjö och hon älskade det. Plaskade på som om hon aldrig gjort annat. Träffade Linn, Oskar och Texas där och det lkan nog tänkas att det blir någon repris på det i sommar.


Ignorera tjej i bakgrunden som kliar sig på ett opassande ställe.

Eva verkar ha kommit över den värsta gnällfasen för den här gången. Två av de tre tänderna har kommit fram och Eva är återigen en gótjej. Hon äter som hon ska och är helt underbar.
Henke är på fest ikväll så jag ska göra det jag alltid gör när han är borta. Göra mackor, te och titta på skräckis. Silent Hill står på menyn ikväll.

Slutligen en bild på min partyprisse

Muffins

Igår och idag har jag bakat muffins. Igår bakase jag och idag dekorerade jag. Vi ska på släktkalas ikväll och jag ansvarar för efterrätten. Det fick bli strawberry cheesecake muffins.
Har kämpat för att komma på något bra sätt att frakta dem på för med frosting på så vill man ju inte lägga de på lager. Och det kändes som att jag ville göra klart dem hemma. Tillslut kom jag på den brillianta idén att gå på  en pizzeria och be om kartonger för inbakade pizzor. De var perfekta! Ganska risigt tycker jag att man inte kan köpa tårtkartonger någonstans. Hur gör folk om de ska frakta ett gäng tårtor?
Har dekorerat muffinsarna med mascarponefrosting, jordgubbar och självklart små choklad s. S:et står för Strandfors =)



Nu ska jag hoppa i duschen och göra mig i ordning och sedan drar vi!

Tjejfest och pojkdop

Här kommer då först av allt den utlovade bilden på söta lilla Henny, som vi kommer att kalla henne tills hon fått sitt riktiga namn =).



Klart att voffsingen fick vara med på en bild också


Vi har även varit på EFS och fikat igen. Denna gången med Karin, Joel, Kristine, Mats och Leo.


I fredags var det stråketdags! Tjejfest stod på schemat och Henke var deporterad till Odensala. Vi blev ett gäng och även fast de första kom redan vid fyra så kändes det som att vi hade alldeles för lite tid på oss. Vips så var klockan tio och bussen skulle gå. Det var uppehåll ända tills vi skulle gå till bussen, då öppnade himlen sig och det öste ner regn. Vi tryckte ihop oss i busskuren och väntade. Och väntade. Bussen var nästan en halvtimme sen men tillslut tog vi oss in. Gick en sväng på stråket och gick in i ett tält och tog ett glas och sedan bestämde sig majoriteten för att gå in på Marité. Tyckte inte riktigt om den idén eftersom det var sent, kostade 100kr och det bara är stråket en gång om året. Jag, Kristine och Ida gick därför tillbaka på stråket och gick in på Sommarlandet. Det var kul. Till en början. Men ganska snart märktes det att man var lite för gammal då det var alldeles för mycket folk och alldeles för hög musik. De klagomålen hade man inte direkt för fem år sedan. Jag och Kristine gick därofrån och åt en nattkebab och åkte hem.


I söndags var det då lilla Leos dop. Det var jättemysigt och vi fick så mycket gott att vi inte ens behövde äta middag. Först fick vi smörgåstårta och sedan hade Kristine bakat fyra olika tårtor, alla med olika fyllning. Det var dessutom en köpt tårta, en köpt chokladkaka och flera kladdkakor.



Sur-Eva

I går på förmiddagen var jag på ultraljud av gallan. Det gick på ett litet kick och jag fick beskedet att det inte fanns några stenar på en gång. Jag kände ju på mig att de inte skulle hitta något eftersom jag inte har ont på det ställe där det borde göra ont. Men nu vet vi i alla fall ännu en sak jag inte har problem med =) Jag har fått instruktioner att ringa läkaren så ska vi se vart vi ska ta vägen framöver.

Idag har jag, Henke och Eva varit på Björkbackas café för att träffa min gamla kompis Stina. Hon bor inte här längre så det är inte så ofta vi träffas. Det var riktigt kul att träffas även om det inte blev så långvarigt. Jag har lovat henne att nästa gång hon kommer upp så får hon bo hos oss och jag hoppas att hon tar det erbjudandet någon gång i framtiden.

Anledningen till att vi inte blev så långvariga på cafédaten var att vi skulle hem och laga mat. Hade bokat in en middag hos Tompa, Sara och lilltjejen och lovat att vi skulle ta med maten. Vi hade sagt att vi skulle vara där redan klockan fyra så att vi kunde vara där ett tag fast Eva ska hem och sova kl sju. Vi bjöd på vegetarisk lasagne så jag gjorde i ordning allt hemma innan vi åkte. Då var det bara att ställa in den i ugnen när vi kom dit.
Det var jättetrevligt och lilltjejen är verkligen hur söt och snäll som helst. Sov sött i min famn ett bra tag. Enda problemet var Sur-Eva. Hon är inte så trevlig för tillfället. Tre tänder på en gång är lite för mycket att hantera och hon är riktigt gnällig. Tur att hon är söt =)
Tog såklart foton men de är på kameran som är i bilen som Henke har åkt iväg på fotboll i. Kommer bilder senare helt enkelt.

Porträtt

Idag har jag jobbat. Fick i uppdrag av en kompis att rita av hennes bror och hans tjej. De ska gifta sig så hon tyckte att det kunde vara en rolig idé till ett kort. Det var jättekul och jag hoppas att de blir riktigt nöjda. De ska få både orginalet och kortet som vi tryckte.


Vi funderar på att ta emot porträttbeställningar på Spira framöver så skulle någon vara intresserad av att beställa ett så är det bara att ni hör av er.

Massor

Ja, vad annat kan jag säga om den senaste tiden annat än KALAS! Shit vad mycket kalas vi varit på den senaste tiden.
Den 9:e var vi på Helenas 30 års kalas, den 13:e var vi på Kristines 28 års kalas och den 17:e var vi på Neos ettårs kalas. Och det är inte slut än, på söndag är det dop för Leo, den 26:e är det släktkalas och den 27:e fyller Madde år så henne ska vi fira med att gå ut och äta. Phu! Men kul är det! Och gott! =)

Förutom kalasat så har vi hunnit med lite annat också. Jag och Anna-Lena har varit på bio igen. Den här gången var det jag som bjuppade. Eller egentligen var det Ingeborg som bjöd för hon hade, precis som Anna-Lena, biljetter som gick ut. Vi träffade pappa och Micke och såg Hanna. Handlade om en tjej som blev uppfostrad av sin pappa att bli en mördarmaskin. Var helt okej tyckte jag.

Vi har även varit på dagisbesök. Vill ju kolla in de olika ställena innan man ställer sig i dagiskö. Dock har vi lite dålig tajming, det är ju sommar så det är hopslagningar till höger och vänster. Vi gick på Lillfjällets förskola och tog en titt. Den ligger supernära vårat nya boende så det lutar nog åt att det blir det stället. Tyvärr var ju nu tre avdelningar stängda och vi träffade bara en fröken så det är svårt att bilda en uppfattning. Fröknarna är ju de viktigaste tycker jag och det är ju ett stort dagis så det är ju inte så stor chans att man får just den man pratat med. Men farmor har gett oss lite insidertips så vi vet nog åt vilken avdelning det lutar åt.



Sedan har vi varit i Johannas stuga!! De är uppe här på semester så vi passade på att åka dit och övernatta. Det var så himla mysigt. Vi hade supertur med vädret och var ute precis hela dagen. Och satt ute till klockan tolv. Kalle hade köpt en mirakelmyggmaskin som gjorde att vi kunde sitta ute precis så länge vi ville. Det går ALDRIG annars. Vi grillade och mådde så himla gött. Hade kunnat stanna en vecka! Men vi åkte hem nästa deg efter ett lunchstopp på Åsarnas skicenter. Köpte en vinterjacka till Eva för 75kr. Det gäller att passa på =)


Om ni titar noga i bakgrunden så ser ni deras fina zinkbadkar som står mitt på tomten med ett himmelssängsmyggnät över. Så himla mysigt!


Söta Agda


Eva ratar alla leksaker för pappas ölflaska.


Ser ut som hon är rustad för storm men egentligen är hon bara rustad för bananätning.


Johanna suktar efter Kalles rombananer.


Glad efter god mat och flera glas rosé.


Svensk sommar som bäst!



Och så några av de vilda djuren vi sötte på under våran vistelse i vildmarken.


Vi har varit en snabbvända till Skucku också. Henkes kusin med familj är här och hälsar på så då passade vi på att träffa dem. Karin och Joel är hemma dessutom så de hängde vi också med.


Tackar vänligt men bestämt nej till Karins macka


Bytt om till kalaskläder och redo för Neos fest.

Nu ska jag inte heller glömma bort lördagen som delvis spenderades i Hackås. Åkte dit på loppis som visade sig vara fyra bord. Tröstade oss med fika på "Kvärna".

Ikväll var Therese och Mattias här för att fira Eva i efterskott. Fick en jättesöt servis som kommer att komma till mycket bra användning!



PS Evas första googling: xn--8ll+  0-7wad7l54vpc

Snabbskiss

Ritade den här tvåminutersskissen idag på jobbet. Fick bara för mig att jag skulle testa när jag hittade lite gamla kolpennor. Ritar ju sällan såhär då jag gillar när det blir likt och exakt. Det blir det ju sällan när man kluddar ihop något på ett par minuter. Men det är ju ganska kul och övar man lite så kanske man får till snitsen. Mitt problem är ju att jag har svårt att sluta. Just för att jag vill ha det så likt som möjligt. Den här skissen var till exempel mycket coolare efter typ en minut men då skulle jag ju dit och pilla ändå.

Om personen på bilden råkar trilla in här, känner igen sig och vill ha skissen så är det fritt fram.


Porträtt

Idag har jag målat ett porträtt av Henkes kusinbarn Maya. Jag målade av hennes lillasyster Klara och gav i doppresent och då beställde hennes mamma en bild till storasyster också. Detta var en evighet sedan men nu äntligen så blev det av. Vet inte riktigt varför det dröjer då jag tycker att det är så himla kul att rita.


Så här ser orginalbilden ut


Grillning!

foto0775+ (MMS)

Grillning!


Har en dotter som just nu bara vill äta sv...

foto0774w (MMS)

Har en dotter som just nu bara vill äta svarta oliver. Hur länge kan man leva på det?


Nä, men eva har ju nästan inga kläder alls...

foto0773t (MMS)

Nä, men eva har ju nästan inga kläder alls...


Hästsvans!!

foto0772t (MMS)

Hästsvans!!


Uppföljning

Tänkte bara följa upp ett par saker jag skrivit om förut men kanske inte berättat klart om.

Huset.
Kappat och klart!! Har betalat handpenning och fått bekräftelse på att vi till 100% får lånet. Den 15 december flyttar vi in. Ska bli grymt!!


Magen.
Fick tillslut röntgenbesked efter att ha ringt och hört. De hittade inget fel så nästa steg är gallultraljudet som är inbokat  i mitten på juli.

Har busat på gården med ballongerna som vi hade till Evas kalas. Det var väldigt roligt men Eva uppskattade det inte lika mycket som Alfred. Hon var mest sur för att hon inte fick bada i poolen. Och det var tur att vi inte lät henne göra det för idag har hon feber. Lilla tösabiten. Hade svårt att somna igår och sedan sov hon till kl tio(!) i morse. Mådde väl hyfsat idag, lite hängig, men på eftermiddagen kändes det att hon var varm och hade då som mest 38,7 grader. Det verkar som det gått ner något men det blir nog några lugna dagar framöver.



Hittade det här gamla fotot av Ted. Tycker verkligen att det syns att han och Eva är släkt. De är i alla fall lika söta bägge två.


Det har blivit något fel på mitt bank-id så jag kan inte anmäla föräldradagar. Det är ganska viktigt att jag kan det nu för efter hon fyllt ett måste man göra det för att få behålla sin SGI (sjukpenninggrundade inkomst). Jag ringde till försäkringskassan för att anmäla mina dagar och blev då satt i kö.
Det var 426 personer innan mig i kön.
Jag valde att inte vänta på min tur.

Är på jobbet idag. Åsa har semester så jag...

foto0769j (MMS)

Är på jobbet idag. Åsa har semester så jag tänkte titta in hit varje dag den här veckan. Kaxa har dock inte funnit sig tillrätta på nya kontoret och är ganska olycklig över att behöva jobba.


Ännu en sammanfattning

Har som inte så mycket tid eller lust till att blogga när solen skiner så nu har det varit ett litet uppehåll. Ska försöka sammanfatta tiden som gått.

Midsommarfirandet blev toppen. Hade hur mysigt och trevligt som helst ute i garaget. Eva somnade snällt och sov hela natten så vi fick fira ifred. Förrätt, grillat, efterrätt, bål och snacks gjorde att man blev ganska mätt. För att förbränna det där extra man hade satt i sig så blev det en liten Kinect turnering (särskrivning, jag vet, men man förstod inte vad jag hade skrivit annars) i pingis. Det var skitkul. Svingade på av bara fan så man hade träningsvärk dagen efter. Men det gav resultat och jag gick till final där jag tyvärr förlorade mot Helena Edwang. Testade även sjukamp och dans. Lika kul det!


Stolta mamman Lisette med den supersöta lilla Annie. Helt sprillans ny och skötte sig exemplariskt på sin första midsommar


Dagen efter midsommar åkte vi till Åre med Linn, Oskar och Texas. Vi skulle köpa bil och de har stuga där så vi sov över där. Bilen inhandlades på lördagkväll och det firades med lamm- och älgbiffar med lök och Oskars goda potatisgratäng från midsommar. Lite vin till det så var ju kvällen perfekt! Eva somnade snällt i sin resesäng och sov natten igenom utan avbrott. Kaxa skötte sig också utan anmärkningar så man var riktigt stolt. Inte alltid familjen sköter sig så bra =)


Dagen efter letade vi reda på ett öppet fik, inte det lättaste i Åre på en söndag, och mös lite i det nästan fina vädret.


Sedan, den 29, var det då Evas ettårsdag!! Den firades inte så fasligt mycket för hennes kalas skulle ju hållas på lördagen men en liten fikautflykt var vi ju tvugna att få.
Åkte på Frösön och fikade på EFS. Billigt och gott och fin utsikt. Köpte även en liten present till Eva, en liten virkad muffins.


Lite mys med pappas tröja


Det kittlar så skönt i magen


Jag och Åsa var ut och åt på kvällen. Fick otroligt nog bord på Brunkullan och maten var jättegod. Tog bussen hem vid halv elva och då var det fortfarande jättevarmt i luften. Härligt.

Har ju varit många fina dagar nu och en av de spenderade vi på gården. Hela dagen hängde vi där. Eva fick låna Alfreds lilla pool, han har fått en större nu, och hon lekte med den nästan hela dagen. På kvällen grillade vi och efter det skyndade jag iväg på Utefriskis. Efter det bjöd Anna-Lena mig på bio. Hon hade biljetter som var på väg att gå ut så vi gick och såg Kronjuvelerna. Riktigt bra faktiskt. Helt klart sevärd!


I fredags var vi på ettårskalas hos Rut. Det var jättemysigt och vi bjöds på en massa gott. Barnen lekte på golvet och hade hur kul som helst.



Sedan var det då dags för Evas kalas och det blev superlyckat. Trots väldig stress under förberedelserna så blev dagen super!! Eva fick massor med fina presenter och fick leka med alla sina kompisar. Sammanlagt under dagen tror jag att det kom 17 vuxna och typ 8 barn. Fullt hus nästan hela tiden. Jättekul!!


Det blev fest i dagarna tre för oss för idag har vi varit på Texas namngivning. Det var jättekul. Återigen supergott fika och en massa bus för de små.


Självklart ska fötterna doppas i champagne på en namngivning



RSS 2.0