Födelsedagstofflor

Lite sent kanske men absolut inte försent.
Födelsedagspresent från Karin


Underbara små guldtofflor som kommer att komma väl till pass i höstmörkret.

Oj, vad gott min nos smakar


Skyltning

Idag har vi skyltat. Innan har det inte ens synts att vi hållt till i den nya lokalen men nu jävlar.
Snyggt som tusan blev det.


Fotosession

Fick mitt nya objektiv idag!
Helexalterad hann jag ta typ två bilder på Kaxa innan vi skulle äta.
Innan jag hunnit tagit några fler bilder ringer de från Älgen och vill att jag ska fota skidskyttarna som brukar hänga där.
Gaaaah! Ja, det var ju bara att slänga kameraväskan över axeln och kuta ner.
På fem minuter var det över.
Nervös och stressad som man blev och samtidigt exalterad över mitt nya objektiv glömde jag att ändra ISO talet från 1600 till något som inte hade blivit lika kasst.
Jag vet inte riktigt vad de ska ha bilderna till men jag hoppas att det inte ser supergrynigt och värdelöst ut när man skriver ut dem.

Här kommer några exempel men jag har inte "Photoshoppat" riktigt klart än.




Uppdatering: Jag kom på att det faktiskt är ganska mörkt i lokalen så det vette fan om det hade gått att ta bilderna med lägre ISO tal utan blixt. Känns bättre när det känns som om man inte hade något val..


Mer Ted



Kalasbilder

Några bilder från Evelinas kalas!




Hund på vift

Jag sitter i soffan och är helt skakis just nu. Körde hem från Friskis när en lös hund med kopplet släpandes efter sprang över vägen ungefär två meter från mina framdäck. Fick stampa på bromsen så det var tur att det inte var halt eller att bilen bakom inte låg för nära. Hade inte varit nöjd nu om jag hade kört på en stackars liten hund. Hoppas ägarna tar rätt på den snart.

Henke på äventyr

Henke blev så sotis när jag hade varit på expedition utan honom så han krävde att få komma iväg en sväng han också.
Egypten blev det.


Varför den sura minen? Du fick ju som du ville.

Objektiv

Jag har beställt ett nytt objektiv! Det borde komma i morgon och jag är sjukt spänd.

Var och fikade med Meeri igår kväll på Paus. Drack en av de godaste varma chokladerna jag någonsin druckit. Den var i tre lager. Det understa lagret var en chokladgegga som smakade ungefär som kladdkakesmet, det andra lagret var mjölkchoklad och det översta var grädde. Det fantastiska med denna skapelse var att det understa lagret aldrig blandade ihop sig med mjölkchokladen så man kunde gräva mer med skeden och få upp underbar chokladsmet hela tiden. Fantastiskt!

Expedition


Bröllopsyra


Förberedelser




Lillasysterbrud


Ted


Tårtan


Länge sedan sist.

Har varit lite smådåligt med uppdateringar på sista tiden men det är bara för att jag haft så mycket för mig. I tisdags var jag på kalas hos min granne Evelina. Det var supertrevligt och det bjöds på så mycket gott att man praktiskt taget rullade hem. Tårtan hon hade bakat var bortom denna världen. Flera lagen med kladdkaka, maräng, sylt och grädde. Wow! 

Den här helgen var vi i Örebro hos min lillasyster och världens underbaraste, goaste, mysigaste, sötaste TED! Var en toppenhelg där vi mest bara hade det gött. Det enda projektet var en liten fotosession. Jag har nämligen funderat på att kanske fota bröllopsfester. Det kostar ju multum om man ska ha en riktig fotograf som ska fota festen och allt runtom men det borde ju ändå vara så att man vill ha dagen dokumenterad utan att någon stackars gäst ska behöva gå miste om hela festen. De skulle ju då kanske kunna ha en proffesionell fotograf som fotar porträtten och sedan en liten billig amatör (som mig själv) som fotar resten. Kände dock att jag skulle behöva öva lite då jag hitills knappt tagit ett enda kort av en människa med min nya kamera. Sagt och gjort. Ett fejkbröllop iscensattes med förberedelser och allt. Det enda som fattades var själva bröllopsakten... och en karl. Hon fick låna Henke på ett par kort men av någon anledning kändes de korten inte riktigt äkta, undra varför?
Det var meningen att hon bara skulle ha på sig en vanlig klänning men på förmiddagen så var vi en tur på en Second Hand butik och vad hittade jag där? En brudklänning! Helt perfekt. Älskar den så mycket att jag vill ha den själv när jag gifter mig. Men Henke hatar den. Man kan tycka att han borde vara nöjd när hans tjej skulle kunna tänka sig att gifta sig i en 129 kronorsklänning. Men, men. Korten tror jag blev ganska bra och de kommer väl dyka upp här på bloggen så småningom. Tillsammans med typ några tusen kort på Ted :)


Klaaaar!


Looking goooooood





Äppelmuffins in the...

...making



Sitter och äter smet i soffan medan jag tittar på Färjan. Härligt.

Promenad

Tog en promend i kära gamla Lugnvik.
"Njöt" av det "fina" vädret..



Som sagt... tröttsamt


Tröttsamt att bli fotad





Studiobilder

Byggde upp en liten studio hemma i sovrummet och tvingade Kaxa att stå modell.
Använde mig också av en gammal blixt jag fått av pappa och inser att jag verkligen måste köpa en bra, ny blixt.
Men söt blev hon... som vanligt.



Hästbilderna tar aldrig slut... jag vet.


Krax


Nyttig och onyttig

Ska börja med att meddela att nu sitter vårt namn på dörren! Adressändring är gjord, alla möbler och den nya datorn kommer i morgon. Nu finns ingen återvändo!


Idag var jag och Therese på ett av de jobbigaste Friskispassen jag varit på så för att all svett och mjölksyra helt skulle vara i onödan så åkte vi på Max sedan.
Inte nog med att vi åt Hamburgare... vi var tvugna att äta efterrätt också.



Vi trodde inte att de var så stora som de faktiskt var. Åt faktiskt inte ens upp hela.

Sömnad

I går blev det en hel del skapande. När jag döper detta inlägg till sömnad är det dock en väldig överdrift. På hela gårdagen hann jag mest rita, klippa nåla och klia mig i huvudet. Det krävs förvånansvärt mycket tankearbete när man ger sig in i något sådant här. Det kan ju bero på att jag egentligen inte vet vad jag gör och borde köpa mönster istället för att freestyla.
Så här har arbetet gått hitills...

Steg 1

Steg 2

Steg 3

Steg 4

Steg 5


Steg fem drog ner tempot något.
Men jag hann faktiskt något längre än bilderna visar. Nu gäller det bra att få lite mer tid över så jag kan få den klar. Få den klar fort som fan så jag kan använda klänningen... nästa sommar. Tusan. Får jag klart den kommer jag måsta (norrländska för "vara tvingad att") åka utomlands så jag får använda den.


Helgjobb

Det finns vissa fördelar med mitt extrajobb...
Tex helstekt fläskytterfile med potatis och sås och chokladkaka till efterrätt.


Svettigt

Kände att det var dax att piffa till våran hund lite. Hon har ju inte fått något nytt att sätta på sig på en hel evighet.


Sy klänning

Snart kan vårt vardagsrum komma att förvandla sig till systuga.
Har bestämt modell, hittat tyget, köpt tråden nu fattas bara tiden och dragkedja.
Ska jobba på Älgen i kväll så då blir det inte mycket sytt skulle jag tippa på.
I morgon kanske... Henke ska plugga så då har jag ju lite tid att spendera.


Tyget hittades på loppis och klänningsmodellen inspirerades av designern Eley Kishimoto.

När jag skulle klistra in bilden från början så blev den nästan helt svart...

Vet någon vad problemet är?
Bilden är i jpeg och jag tror inte jag gjort något som jag inte brukar göra. I Photoshop ser den bra ut.Sjukt frustrerande.
Tillslut fick jag ta Print Screen och då fungerade det ju. Grr.

Kontor del tre

Karin, jag kan också vara kryptisk.
Här är en ledtråd till hur vårat nya kontor ser ut:


RSS 2.0