En assistent till köket

Idag har jag shoppat =)
Jag blev så ivrig när jag väl hade bestämt mig för att köpa en köksassistent att det var tvunget att hända på en gång.
Efter jobbet och träningen så åkte vi ut på Coop där jag visste att de hade en maskin som hade fått högt i tester och var prisvärd. Tjoff så hade jag 1795kr mindre på kontot.

Det ska bli jättekul att använda den. Kanske blir ett bak i morgon, men tyvärr inte surdegsbröd eftersom det som sagt tar en vecka att få till.
Fin överaskning att man fick en blender till också.
Men allt idag kostade inte pengar...

Fick en platta Red Bull av Karin. Den hade fryst lite så den inte dög inte att ge bort gratis i reklamsyfte. Det tyckte ju inte Henke var jättetrist.

Att det ska vara så svårt att äta.

Idag åt vi emormt efterlängtade pannkakor till middag. Det är nästan det ensa jag varit sugen på på sistonde.
Nu har jag en sådan magknip att det inte är sant. Fan. Att det ska vara så svårt att äta.

Uppdatering: Såg nu att vi tydligen firar engelska traditoner.
"I England, USA och många andra engelsktalande länder, kallas fettisdagen för "Shrove Tuesday", en dag då man äter pannkakor till middag."



Var en sväng på bokrean idag. Det är kul. Henke fick säga åt mig att gå därifrån så jag inte skulle plocka på mig mer än det jag redan hade i famnen.
Den roligaste boken blev även den överlägsest dyraste. En brödbakbok. Jag har velat haft en sådan ett tag nu så det var ju passande att jag hittade en på rean. Det var inte så att det var boken som var särskillt dyr, nej, det var insikten om att jag MÅSTE köpa en köksassistent och en digitalvåg inom kort. Annars kan jag praktiskt taget inte göra några av recepten i boken.
Den billigaste assistenten kostar runt 1500kr. Vill man ha en sån där snygg så kostar de 4000-6000kr
Har en vanlig köksvåg men med den är det svårt att mäta exakt och det är omöjligt att mäta upp tex 5 gram.
Dyrt nöje, men oj vad goda bröden verkar.
Det är dessutam ett tidskrävande nöje, ska man dona med surdegar och fördegar och det ena med det tredje så får man räkna med att det i alla fall tar en vecka att få till några limpor.
Hopppas verkligen att det kommer att vara värt det.



Junta no 3

I fredags var det juntadax igen.
Det var Kristine som var värdinna. Oj, oj, oj vad bra idé det var att dra igång det här projektet igen.
Underbara trerättersmiddagar en gång i månaden.
Menyn såg ut som följande:

Förrätt:
Mama Fetta.
Gratinerad fetaost med oltorkade tomater.


Varmrätt:
Ciruslax med ungnsrostade rotsaker och kall citronsås.
Ingen bild tyvärr, var lite ivrig med att äta.

Efterrätt:
Varma blåbär och hallon med kesellatäcke.


Otroligt gott alltsammans.
 Vi satt och pratade ett tag och sedan skulle Therese dra vidare på en klassfest så då flyttade vi som var kvar ut till vardagsrummet. Det var dags att spela Trivial Pursuit. Inte den gamla tråkiga versionen utan den nya DVD versionen. Den är lite mer inriktad på tv, film och kändisar... behöver inte säga att jag vann vá? =)


Med två sjuksköterskestudenter i gruppen är det kanske inte så konstigt att läroböckerna åker fram ibland.


The winner takes it all!




Aldrig mer rödvinständer

Fick ett riktigt bra tips i helgen. Om man gillar rödvin men inte vill ha blålila tänder så kan man få bort färgen med citron. Testade i helgen och det fungerade gallant. Man får dessutom en god smak i munnen istället för survin. Tacka mig senare!



Alla hjärtans dag

Idag när jag kom hem väntade en liten alla hjärtans dagpresent på mig.
En liten ask från Nallebudet låg i hallen. Henke var väldigt skeptisk och undrade vem tusan jag hade fått present av. Jag hade ingen aning men slet av papperet så fort jag bara kunde. Inuti asken låg den sötaste lilla nallebjörn jag någonsin sett.
En present från min underbara vän Johanna.
Jag blev så himla glad så det är inte sant. Tack!



Var precis på After Work på Plaza. Vilket guldställe!
Här har man gått omkring och betalat fullt pris på fredagarna och så säljs det vin för 33kr på Plaza!
Maten är det också halva priset på så nästa helg blir det After Work på riktigt. Nice.

I morgon blir det frukosttjänst på Älgen och senare på kvällen Melodifestival hos Åsa. Blir nog skoj! (Melodifestivalen, inte jobbet)

Vemdalen

Har spenderat en natt i Vemdalen!
Jag och Åsa känner en tjej som heter Caroline Söder och hon har öppnat en liten inredningsbutik. Nu under sportloven har hon öppet sent på onsdagar så vi blev inbjudna att komma dit och visa upp våra produkter där. Hon säljer redan våra butikskort så vi tog med oss våra bröllopskort och gjorde en liten utställning med dem.


Butiken var jättesöt och mysig och hon hade riktigt bra priser så det var svårt att hålla sig från att köpa allt hon hade. Köpte dock några saker, bla ett handgjort doftljus som luktar rent och gott. Som sådan här klassisk vit, hård tvål. Det påminner även mig om Irland av någon anledning.


Vi bodde på Vemdalens camping i en liten tvåbäddsstuga. Den var supermysig! Och det var jättebilligt att bo där.


Karin tipsade om ett pizzahak i Skalet och dit begav vi oss för att äta middag.
Och detta, gott folk, var inte vilka pizzor som helst. LYX!
Vi tog två stycken och delade på. En med chévre, honung, ruccola och valnötter och en med renkött, kantareller och pepparrotsdressing. Det är sådär pizza ska smaka. Fantastiskt!


På vägen hem stannade vi självklart till på Dollar Store. Det fyndades en del. Bla:





Min syster


Halv åtta...

...hos mig är kanske det bästa programmet som visas på tv just nu.
Det är sååå underhållande.
Ska mitt liv någonsin bli film och den ska ha en kommentatorsröst så finns det igen annan än Helge Skoog som får göra den. Vilken fantastiskt rolig man.



Nu mår jag lite illa



men det var banne mig den godaste äppelkakan jag någonsin ätit.

Fusk

Sedan ett par månader tillbaka har jag varit extremt duktig på att inte äta onödiga sötsaker.
Ikväll rasar korthuset.
Och jag gör det med flit. Vad är det för mening att vara duktig om man inte får någon belöning ibland.
Ikväll blir det äppelkaka med vaniljsås. Och oj, oj, oj vad gott det ska bli.
Men sedan är det tillbaka på nolltolerans igen.

Långa fingrar på Friskis

Häromdagen fick jag ett par jättefina vantar av pappa.
Henke var inte sen med att tala om att Hestra, det är minsann ett fint märke när det kommer till vantar. De skulle jag vara rädd om. Går på Friskis, tränar och kommer tillbaka till omklädningsrummet. Vad är då borta? Inte min mobil som låg i fickan utan mina nya fina vantar. Det är ju för tusan vuxna människor som tränar på Friskis. Ska man måsta låsa in sina ytterkläder? Jag var inte missnöjd med mina gamla vantar förut men nu när jag fått smak på det goda livet känns mina tunna, gamla vantar otroligt fjuttiga. Ska hålla utkik efter vantarna på Friskis och ser jag någon som har dem ska jag ge den personen min allra elakaste blick. Något mer än så törs jag inte göra. Men blicken kommer vara otroligt elak ska ni veta.


Vi ska INTE gifta oss.

Det har kommit till min vetskap att flera personer trott att det är ett bröllop på gång. Så är inte fallet.
Det är helt enkelt bröllopsinbjudningar till våra kumder som jag lagt ut på sidan.
Jag LOVAR att när det är dags så ska jag skicka ut riktiga inbjudningskort och inte bara göra ett inlägg på bloggen =)
Jag ber så jättemycket om ursäkt om jag precis grusat någons förhoppningar om att få gå på bröllop i sommar.

Vilkens låt tycker jag då är den bästa...?

Emilias.
Det var nog faktiskt den enda jag tyckte var bra. Men det brukar också ta mig ett bra tag och flera lyssningar innan jag fastnar för låtar.
Nu är det bara att hålla tummarna.

En oväntad dag

Den här dagen blev inte riktigt som planerat.
Tex så skulle jag för tillfället sitta med en flaska vin (iofs en mycket liten flaska) hos Åsa och titta på Melodifestivalen.
Det blev inte så. De ringde från Älgen så jag ska jobba frukostpasset i morgon. Då kändes det inte riktigt lika lockande att gå på fest så det blev hemmasoffan med Kaxa och en bröddeg på jäsning istället. Henke är hos Tompa och dricker bärs.
Vad mer oväntat har jag gjort idag? Jo, gått på hockey. Det som inte var så oväntat var att jag tyckte det var skittrist. Anledningen att jag bestämde mig att gå dit var att det var utlovat lite amatörkonståkning i pausen. Det var typ en och en halv timmes väntan i en kylig ishall på tre minuters underhållning. Henke var också måttligt road så vi gick hem efter det.
Nu låter det som att den här dagen varit skit men så är det inte. Den har faktiskt varit riktigt bra. Hoppas morgondagen blir okej också. Man vet aldrig riktigt hur det blir när man har jobbat. Antingen blir man astrött och går och lägger sig i soffan så snart man kommer hem eller så får man jättemycket energi när man slutar och vill hitta på massor av saker. Återstår att se.

Pop-art



RSS 2.0