Ingen träning

Jag är arg. Jag är så jävla virrig. Utan bil så är det inte så lätt att ta sig ut till Friskis och träna längre. Enda tillfället som är givet är ju utomhusgympan på campus som bara är att gå till. Har haft sktittrist ikväll och så kommer Henke hem och påminner mig om att det är utegympa. Klantarsel. Jag trodde det var på torsdagar. Nu får jag ta mig i kragen och cykla ut någon dag istället.
Nu ska jag äta en macka och titta klart på So You Think You Can Dance.

Brödet jag bakade igår.

Kroatien del två

De som vi hyrda lägenheten var riktigt sköna. Mannen renoverade bilar och var mäkta stolt över det. Han tog ivrigt med oss och visade allt från pågående projekt till pokaler och hans ögonsten, en Mercedes som Hitler tydligen ägt.

Han regiserade oss strikt när det kom till att ta kort med bil och pokal. Visade oss hur vi skulle stå och hålla armarna osv.

Av honom fick vi även en flaska snaps och gratis skjuts till flygplatsen.
 Lite blandade bilder från resan:

Så vad hände då när vi skulle åka hem? Ja, åskvädret som ni ser ovan drog in över landet. regnade och åskade hela natten. Nästa dag hade det lugnat ner sig men startade när vi kommit in på flygplatsen igen. Och det startade inte lite heller. Regnet vräkte ner, det åskade, blixtrade och strömmen försvann vid säkert fem, sex tillfällen. Planen började bli försenade och vi var säkra på att vi skulle bli sittande men det klarnade upp lite och vi fick flyga. Kom iväg lite sent men det tog de igen i flygningen.

Malin och Martin väntade på oss på flygplatsen och vi fick skjuts hem till dem i Kumla. Oj, vad mysigt det var. En riktig liten idyll. Litet rött hus med vita knutar och en stor trädgård. Kom dit ganska sent och gick i princip och lade oss på en gång. Nästa dag skulle vi inte åka med tåget förän runt ett så vi åt frukost och mös i trädgården. Myset i trädgården spårade dock ur något när jag hittade en studsboll och en spindelmannnenmask.

Slutligen. R.I.P. Jettan

Kroatien del ett

Hemma från Kroatien. Och vart ska jag egentligen börja berätta om denna bisarra resa?
Vi åkte från Östersund på fredag eftermiddag efter en hektisk dag på stan där allt skulle hinnas fixas. Stressigt värre. Men helt plötsligt var då allt packat och klart och vi var instuvade i lilla jettan och ute på vägarna. Resan gick mycket bra och vi anlände till Joels lägenhet i Stockholm i ett stycke.
Nästa dag var det ju bara lilla biten kvar. Från Stockholm till Skavsta. Typ tio, elva mil. Två mil från destinationen började bilen att skorra. Högre och hörgre och högre ända tills det blev helt tyst. Bilen hade dött. På motorvägen. Lyckligtvis hade vi lyckats rulla den lite åt sidan så vi stod inte direkt ivägen för någon. PANIK! Ringde assistenskåren och fick efter mycket väntan och uppringningar tag på en bärgare. Först så var det inte ett alternativ att bara lämna bilen vind för våg men efter lite förklarande av våran situation så fick vi ett okej. Så, det problemet löst. Nästa problem, hur skulle vi ta oss från motorvägen till Skavsta? Ringde taxi. Taxi vägrade att hämta upp folk på motorvägen. PANIK! Var bara ett alternativ kvar. Lifta. Och det gjorde vi. Bil efter bil susade förbi och det började kännas lite svettigt. Plötsligt svänger en bil in och Henke springer dit. Det visar sig att det är en familj med två små barn som med fullpackad bil ska till Kålmorden. De lyckas ändå, på något vis, packa om bilen, packa om barnen och stuva in oss. Inte nog med det så skjutsade de oss ända fram till flygplatsen när vi egentligen bara tänkt få skjuts till något ställe där taxin ville hämta oss. TACK!
Resten av resan gick alldeles utmärkt och boendet vi bokat var alldeles utmärkt.
Bibinje som vi bodde i ligger alldeles utanför Zadar och det är en liten sömnig hamnstad med 4000 innevånare. Helt perfekt. Mysigt och lugnt, precis som vi vill ha det. Några restauranger längs vattenet och inte mycket mer än så.
Åkte in till Zadar en kväll men vi längtade bara tillbaka.
I princip har hela resan gått ut på solande, badande och ÄTANDE! Det var de enormaste portionerna jag någonsin sett. Det var som pizzatallrikar överfyllda med grillspett och pommes mm. Fantastiskt gott och jag har aldrig ätit så mycket grillat i hela mitt liv.

Utsikten från verandan

Verandan

Hamnen

Första kvällen...

... och Henke flagnar redan

Pag-ost. En jättegod getost som man åt till förrätt

Nu orkar jag faktiskt inte blogga något mer. Fortsättningen på resan skriver jag i morgon. Nu ska jag baka klart mitt bröd och dricka lite te ur den enda soveniren jag fick med mig hem.

Bokkort

Några få bilder på korten jag knåpade ihop till boken om trycksaker vi ska vara med i.
Bilderna är sisådär, hade jättebråttom när vi fotade. men förhoppningsvis kommer vi ju att ha proffsbilder på dem när bokpersonerna är klara.

Foton på korten till temat "modern"

Inbjudningskortet hade vi gjort som en ask med ett pussel i

Tema "sommar"

Även här gjorde vi inbjudningskortet som en ask med en liten påse med jord, en påse med frön och tre små krukor. Sommartemat märks även på mönstret och på placeringskortet där som det ska vara en liten planta planterad i.

Alla mönster och askar har vi gjort själva.

Visar självklart fler bilder när vi fått proffsfoton!

Skor

Köpte även två par nya skor igår. Var inne på Meeris blogg där hon säljer ut lite av sin gamla skor. Blev skitsugen och åkte dit och provade allihop tror jag. De var dock för stora. Mycket för stora. Men då var ju skosuget redan igång så det var ju bara att åka förbi på Skopunkten. Har inte varit så nöjd med Skopunkten här i stan för de tar bara in typ ett par i storlek 36 och det försvinner ganska fort. Men nu måste de antingen ha bestämt sig för att ta in fler par eller så var vi där precis när de fått in nya skor för det fanns storlek 36 i typ alla par! Jag plockade på mig så jag hade en full kundkorg och kunde nog ha köpt de alla om det inte vore för det här med pengarna. Det blev två par tillslut i alla fall. Och jag vet, de ser väldigt likadana ut men jag blev så kär i bägge och de ljusa kostade bara 50kr efter rabatten dragits. Kunde ju inte inte köpa dem.

Tar en paus

på jobbet för att skriva ett litet inlägg om de saker som gått fel de sista dagarna.

1. Följde med momma till skatteverket igår för hon beshövde en släkting som intygade att hon var hon när hon skulle få ett nytt leg. Det var en ganska förvirrad stämmning när vi var där eftersom skatteverket precis fått i uppgift att utfärda leg. Det ska sägas att det var andra gången momma var där för första gången hade hon med sig min kusins sambo men det gilldes inte. Det skulle vara släkt i rakt nedåtgående led. De kopierade mitt körkort, lovade att de skulle skicka hennes nya leg och så var allt klart... trodde vi. När vi kommit tillbaka till momma ringde de och meddelade att de hade glömt något och vi var tvugna att komma tillbaka. Men då hade de stängt så vi måste åka tillbaka idag. Det räcker inte heller att bara jag kommer utan både jag och momma ska med. Så idag igen, till Lugnvik för att hämta momma, till skatteverket, tillbaka till Lugnvik och sedan hem igen. Inkompetenta idioter.

2. Tränade utegympa på Friskis igår. Vi har ju en dörr som är trasig så den låser sig så fort man stänger den. Henke påminde mig om att han inte skulle vara hemma när jag kom tillbaka så att jag borde ställa upp dörren. Det glömde jag självklart och fick därför svettig och jävlig plinga på hos Evelina när jag kom tillbaka och inkräkta hos henne och hennes kille i flera timmar.

3. Jag GLÖMDE att sminka mig idag. Var på väg upp till jobbet när jag kom på at jag helt enkelt glömt att sminka mig. Nu har ju inte jag så mycket smink men ändå, det är ju inte som att jag brukar missa det.

That's it for now. Kommer nog mer snart. Ska ju på skatteverket idag också..

Shopping

Idag efter jobbet shoppade jag!
Det händer inte ofta. Jag tror att sist jag shoppade, vilket innebär att gå på stan med syftet att handla och komma hem med mer än ett enstaka plagg, var inför förra semestern. Ett år sedan alltså!
Jag ringde Evelina och så tog vi rundan på stan. Det var kul! Jag tykte att jag och Eve hade samma shoppingtempo vilket är väldigt viktigt.
I min värld handlade jag enormt mycket, i en normal människas värld handlade jag säkert ungefär som de gör på lunchrasten varje dag.

Hårfärg 89kr
Svarta shorts 98kr
Flamingoörhängen ~60kr
Skor 129kr

Skorna handlade jag i själva verket för några dagar sedan men jag räknar dem ändå.
De som känner mig lite bättre, eller har läst min personbeskrivning här på bloggen, vet att jag inte är så förtjust i färgen aprikos. Hur kommer det sig då att jag precis köpt två plagg i just den färgen? För den går inte att undvika. Allt är i den färgen så hittar man något fint så är det bara att bita ihop och vänja sig. Och helt ärligt har jag redan börjat komma över min fobi. Blir fint när man är lite brun. Och jag var ju tvungen att ha något som matchade örhängena.

Mindre än en vecka kvar

På lördag åker vi på semester! Det ska bli så superhärligt och allt jag önskar är att vädret ska vara fint. Hittills ser det ganska bra ut men man vet ju hur det är med långtidsvarsel så jag tar inte ut något i förskott.

Här är boendet vi bokat. Ser bra ut och med tanke på att det är privatpersoner som fotat så kanske man kan kan lita lite mer på bilderna än de som visas i kataloger,

Nu ska jag äta lasagne och fortsätta slappa, precis som jag gjort hela helgen.

Kaxas crew

Kaxa har fått många kompisar på sistonde.
Först kom isbjörnen Elvis till jobbet och det klickade direkt. Jag tror faktiskt att hon kan tänkas vara lite förälskad.

Sedan idag fick hon två nya vänner i beaglarna Lovis och Stella, Saras hundar. De fick springa av sig lite uppe i skogen och det var inte helt tråkigt.

Katten på råttan och råttan på repet... eller nåt

Lovis

Stella

Vi undrade lite om det verkligen var hundar vi fått med oss när alla tre bestämde sig för att beta en stund.

Vi grillar att cykla

Nu har jag inte skrivit på så länge att det blir en sammanfattning igen.

Träffat systers nya pojkvän/sambo. Blev godkänd på alla punkter.

Har grillat goda kycklingmackor.

Åkte till Sundsvall för viktigt bokmöte. Batterierna är slut i andra kameran så jag har fortfarande inte några bilder på korten att visa. Mötet gick i alla fall jättebra och det ska bli spännande att se bilderna sedan. Till augusti trodde de att bilderna skulle vara klara men boken kommer nog inte ut förän i januari.

Solen sken så vi slappade lite i en park tills Karin, Llinus och Linus kusin Gustav kom och mötte upp. Då var det inte en sekund för sent för ett glas vin.

Efter klockan fyra ingick det en kall buffé när man köpte dricka så då slank ännu ett glas vin ner. Och så var middagen avklarad.
Åsa var dock tvungen att åka hem.
På kvällen spelade vi lite spel, först Geni och sedan Rappakalja.
Kvällens brilliantaste förklaring kom från Linus som kanske inte gjorde sitt bästa för att vinna på just den frågan.
Ordet vi skulle beskriva var Utu. Det var en person. Linus skrev: Huvudpersonen i den kända låten "Utu vår hage"
Nästa dag var det baddax och för första gången i år låg man på en sandstrand.

På kvällen blev det lite vin igen. Först åt vi pizza på Bite Line och sedan inväntade vi festen vi skulle på vid en bro på en grässluttning. det fanns dock inga glas så...

Sedan fick vi komma till festen men det visade sig att det inte fanns sittplatser åt alla. Jag, Henke och Karin hamnade på en mur ca fem meter från de andra. Vi var alla slöa efter all pizza och hade inte överdrivet roligt, men... då kom killen med cykelgrillen. Det var alltså en grill fastsatt på pakethållaren på cykeln. Detta utlöste en störtflod av ordvitsar. Vi skrev ner dem och lämnade dem på hans cykel.
Här kommer de:
- Jag grillar att cykla.
- En cykel som tar kol på en.
- En cykel för cykelälskarré.
- Jag ska kyckla hem.
- Nu har jag cyklat en kolmila.
- Är du nyburgare på att cykla?
- Ska du styra upp en grillning?
- Fick du grillen i 30-års crescent?
- Kol cykel du har!
- Varför inte grilla runt hjul?
- Tänder du på cyklar?
- Vi är sotis på din cykel.
- Du skulle haft ett kockstyre på den där cykeln.
Och så skrev vi under lappen med:
If you like this, kol me at.... och så Henkes telefonnummer.
Konstigt nog har han inte ringt än.
Efter det kände vi att det inte kunde bli bättre så då gick vi hem och kollade på Robinson på datorn.

På söndagen fikade vi hos mormor Sonja och började åka hem men stannade i två timmar i Stöde för lite solning.