Uggla

Glömde säga att Eva skapade en fin liten uggla på Jamtli också.


Storkille

Måste nu inse att min bebis börjar bli stor. Om några dagar är han sex månader!!!
Idag fick han därför sin första riktiga smakportion. Potatis med smör. Reagerade med att vilja ha mer och kväljas samtidigt. Tror det var minimalt med mat som tig sug hela vägen ner i magen.


Jamtli

Idag åkte vi till öppna förskolan på Jamtli. Vi fick ta två bussar för att ta oss dit, var fortfarande inte riktigt läge att promenera.
De höll inte till i sina vanliga lokaler utan i museet. Det var trevligt och barnen skötte sug. Blev lite kaosigt vid lunch då man ska rodda mat till alla. Eva vägrade äta och fick i sig två små morotsbitar. Och detta trots att jag offrade laxen på henne. Köpte dessutom en macka som hon ratade.
Vädret på hemvägen var sämst!! plusgrader, snö och orkanvindar.
Men, en skitbra dag om man tänker på att det var en tråktorsdag.


Buffel

Idag har jag och Bosse hängt med Elin och Bruno. Skönt att hänga utan de äldre barnen för en gångs skull. Fick lite mer tid till att prata om jag säger så :)
Bosse och Bruno fick tillfälle att bonda lite också. Men det märks vem som är buffeln i gänget. Bosse flängde överallt och stal Brunos leksaker och var allmänt högljudd och bufflig. Får väl se om det personlighetsdraget hänger med upp i åldrarna. Då får vi nog det vi gör kan jag säga.

Promenaden dit och hem var en utmaning kan jag säga. Terrängkörning är en underdrift.


Kusin

Idag åkte jag och Bosse till Lugnvik för att träffa min kusin Annica som bor i Stockholm. Hon var här och hälsade på en sväng och då passade vi på att träffas. Hon och moster Karin styrde upp både fika och god lunch. Trevligt värre.
Och nu sitter jag och väntar på att Henke ska komma hem så att vi kan gå på dagis på föräldrafika. Undra hur många koppar te jag kommer att samla ihop idag?


Mätt

Fick brakfrukost i helgen. Vaknade upp till rostbröd, omelett, bacon och amerikanska pannkakor. Var mätt hela dagen. Åkte till Ångsta för att grilla korv och leka men orkade bara en ynka korv-ursling (?).


Helgen

Eva bryter ihop och som vanligt gråter hon inte efter mamma. Inte efter pappa. Inte efter Bosse. Utan efter sin Texas. Livet kam vara tufft även som liten.


Jaha

Ja, så där kan man ju göra film också :)
Kanske lite för lite läskig och lite för mycket skratt.
Den absoluta höjdpunkten var när den lilla grabben med blond page gjorde karatesparkar i slowmotion samtidigt som han skrek pancakes utan någon som helst anledning.
Men väldigt mycket blod och gegga, så en godkänd filmkväll helt klart.


Soloskräck

Henke har tagit en utekväll så självklart passar jag på att kolla skräckfilm. Våra kanaler har slutat fungera så vi får köra på Netflix istället.
Valde självklart en film där ungdomar åker till en avlägsen stuga. Grädden på moset är att de drabbas av ett köttätare virus. Kan inte gå fel tänker jag.


Provtagning

I morse var det dags för provtagning för att se om Eva är glutenintollerant. Åkte in på sjukhuset och vips var det över. Gick superfort!
De behövde bara sticka i fingret och pressa ur blod därifrån, det var skönt. Eva sa inte ett pip, var mest upptagen med att välja leksak. Slutade med att hon fick två och hon längtar redan tills hon ska få gå till doktorn nästa gång.


Trevlig kväll!!

Var ju junta igår och det var supertrevligt! Vi gjorde vitlöksbröd till förrätt och koreansk kyckling till varmrätt. Det var ett nytt recept men det var riktigt gott så det var ju tur. Efterrätt blev en chokladkaka med oreokakor i. Jättegott men jag tyckte att oreokakorna försvann lite. Hade ändå i två paket.
Vi satt mest och pratade och jag njöt av lugnet här hemma. Henke drog nämligen med kidsen till farmor och farfar och åt middag.
Längtar redan till nästa gång!

Eva smakar kaksmet


Junta

Klockan är snart halv fyra och det kommer middagsgäster inom kort. Och såhär ser det ut här hemma.
Ingen idé att börja städa heller eftersom det här kaoset har uppstått på ca en och en halv timme. Lika bra att vänta till sista sekund så det inte hinner saboteras.


Lulu Zipadoo

Av någon anledning hatar Eva barnprogrammet Lulu Zipadoo. Har alltid gjort. Hon borde inte det. Det är färgglatt och det är en massa djur men hon gillar det verkligen inte. "Nej Lulu" säger hon så fort det börjar. Idag var hon på lite extra dåligt humör och bröt fullständigt ihop när det började.


Bada bort lite gammalt kräk ur håret


Lunch

Hade som projekt idag att gå på Apoteket. Måste hämta ut lite recept. Men när vi kom dit så var det så mycket folk att vi inte orkade vänta. Gick till Dak Lak Viet och handlade lunch istället. En dagens till mig och en "lolloll" till Eva. På svenska, vårrulle. Hon älskar dem!!


Vila huvudet

Inga problem att ligga på mage länge om man får vila huvudet på en boll.


Morfar

I lördags var jag och Henke bjudna på middag så vi hade frågat pappa om han kunde vara barnvakt. Eva var väldigt pepp och ville inte ens säga hej då när vi skulle gå. Pekade på sängen och gjorde snarkljud.

Var bjudna tillsammans med Madde och David till Christer och Malin på Bouillabaisse. Oj vad gott det var!! Fick dessutom gratinerade musslor till förrätt.
Bosse var med och ville absolut inte sova. Var uppe till säkert elva. Somnade tillslut när vi lade honom i vagnen ute.

Jag gav upp halv två men de andra var tappra och stannade längre.
Bosse var stökig hela natten så jag fick inte mycket sömn.
Hade kunnat få lite sovmorgon men då ringde pappa med beskedet att Eva kräkts :(
Var bara att hoppa i bilen och hämta henne.

Hon mådde ganska bra sedan, fick i sig både mat och dryck, men vi ville inte riskera att Bosse blir sjuk så jag och han flydde till odensala där vi blev bjudna på middag.

Hon har inte kräkts mer och är jättepigg i dag men får såklart ändå vara hemma från dagis idag.

Lägg märke till figuren i hennes hand, Chewbacca! Mamma är stolt!


Byss

Eva har byggt sig en "byss" som hon tänkt åka till farmor i.


Att vara en kass morsa

Vilken kväll!!!
Dagen började dock bra. Gick till Elin och busade. Bosse sov hela tiden vi var där, vaknade dock självklart precis när vi skulle gå men vi klarade promenaden hem utan allt för mycket gnäll.
När Henke kom hem började vi med maten. Madde, David och Neo skulle komma på middag. Vi äter tillsammans en gång i månaden. Är egentligen en ganska enkel tilldragelse men eftersom denna bjudning råkade hamna på alla hjärtans dag så tänkte vi slå på stort. Henke lagade sin inbakade fläskfilé och jag gjorde rårakor med gräddfil, lök och rom till förrätt och semmelmuffins till efterrätt.
Så långt allt bra. Förutom att Eva målade med tusch på sitt bord så jag fick ge en ordentlig avhyvling.
Sedan åkte Henke på en jobbgrej och gästerna åkte hem. Dags för dubbel läggning. Inga problem. Trodde jag.
Började med Bosse. Gav mat och lade i vagnen. Åt inte mycket och var lite seg med att somna men inga större problem. Evas tur. Hon hade bajsat lite och ville sitta på toa. Eftersom hon har problem med magen så lät jag henne sitta så länge hon behövde. Tog lite tid, mycket skulle diskuteras. När vi var klara vaknade så klart Bosse. Försökte få honom att somna om ett bra tag men det var kört. Tänkte att då får väl han följa med upp då. Då kom det som fick mig att spåra ur något. Pippi och snutten var borta! Vi letade och letade. Eva hade inte den blekaste om vart de var. Jag visste ju att hon nyss hade haft dem så jag började bli "lite" frustrerad. Började kasta soffkuddar, skrika, svära och gråta (mina hormoner är kanske lite ur fas fortfarande). Till slut, efter mycket om och men så hittade jag dem. Eva hade knölat in dem i det turkosa skåpet i hallen. Vid det här laget ligger Bosse och gallskriker på mattan.
Vi går upp och efter en borttappad tutte återfunnits försöker jag läsa en bok samtidigt som Bosse skriker och jag gråter. Gick sådär så jag frågade Eva om jag fick gå ner ox h lägga Bosse. Det fick jag.
Bosse åt och lade sig igen. Tog sin lilla tid men tillslut somnade han. Då hade jag så dåligt samvete för att jag skrikit så mycket på Eva och lämnat henne själv att jag gick upp och lade mig bredvid henne igen. Hon hade inte somnat än.
Kvart över nio sov bägge och nu sitter jag i ett rum fullt av runtkastade soffkuddar och saker.
Behöver jag ens tillägga att jag fortfarande är SJUK också!


Vilket öde

Tror bestämt att Bosse ärvt Henkes hår. Stackars lilla lyckligt ovetande barn.


Återfall

Så var man sjuk igen då. Tusan! Det här krossar ju min självbild av att vara superkvinnan. Bäst immunförsvar i världen. Aldrig sjuk.
Blir en soffdag med te och bulle. :(


Kaxa

Nu har Kaxen varit hos doktorn också. Inte helt bra besked. Tog massor av prover och kom fram till att det är något fel på hennes lever. Vad vet de inte riktigt än. De har skickat iväg prover som vi ska få svar på senare och så har vi fått strikta dietråd. Hon ska endast äta ett specialtorrfoder och absolut inget annat. Så ska vi ta nya prover om en månad.
Fast det är jobbigt att det helt klart är något fel på henne så är det skönt att veta. Hade hennes beteende ändrats utan anledning hade det faktiskt känts lite jobbigt. Svårt att fixa då liksom.


Doktorn

Nu har vi varit hos doktorn för att kolla upp Evas mage igen. Vi kämpar ju på med laktulos och laxermedel. Har tack och lov fått gått över från Klyx till Resulax. Mycket bättre. Mindre skrik och gråt.
Hos doktorn gick det kanske inte jättebra :) Eva som hade haft superkul i väntrummet, tryckte fram surläppen, ställde sig i ett hörn och vägrade samarbeta. Ville inte ens väga eller mäta sig. Doktorn fick klämma lite på magen i alla fall.
Nästa steg blir att åka till sjukhuset för att ta prover för att se så hon inte är glutenintollerant. Hoppas, hoppas, hoppas det INTE är så!!!!!
Eva fick i alla fall sin present, valde en ring, och så gick vi. Det roliga är att när vi gick sa hon "jej, jej!" Det betyder igen. Jag frågade henne då om det var roligt hos doktorn. JA! svarade hon då. Knäppunge :)
Får se om hon kommer ihåg det när vi ska ta blodprover...


Men finare ungar!!!


Blider

Texas och Eva myser i soffan. Och så fick Eva en skotermålarbok i present. Självklart kom Eva från Oviken med två nya ord. Skoter och Bärgar'n.


Helgen

Blev en bra helg till slut! I fredags var jag nämligen sjuk. Kände mig krasslig på morgonen o h tog en värktablett innan kyrkis. Men på kvällen kom det med full kraft. Feber, halsont, värk i kroppen osv. Var helt däckad. Och nästa morgon var jag frisk!
Hade tänkt åka till Åre med Linn o Co. Men tordes inte riktigt riskera det ifall jag skulle bli sjuk igen. De bjöd istället oss till Oviken över dagen. Eva och Texas hade fantastiskt roligt och man får nästan lite dåligt samvete för att man inte ser till att träffas oftare.

På söndagen var planen att jag och Eva skulle på bio på Regina men Henke hade sett fel så det gick ingen barnfilm då. Åkte istället till Ångsta och hälsade på Madde och Co. Fick gott fika och Eva och Neo busade. De passar verkligen så himla bra ihop de två. Eva blev INTE glad när vi skulle åka. Gallskrek och slogs. Var inte alls redo att avsluta leken.

Idag har jag varit med Elin på stan. Käkade lunch på Bashiras. Har inte varit dit förut men det var skitbra. Kändes inte som lunch då de lagade maten när man beställde. Kolgrillat dessutom. Blir nog fler stopp där.
Köpte lite muddar och dragkedjor till jackorna också. Det verkar tydligen som att vi tror att det kommer att bli något användbart av det här projektet.


Lill-Bo

Eva har döpt den här dockan på dagis till Bo och hon är så försiktig med honom. Märks att hon snappat upp hur man bär osv.
Fast det allra sista hon gjorde var att hiva honom med full kraft in i dockvrån. Kanske inte redo att vara barnvakt riktigt än.


Framsteg

Nu är fodret zickzackat och klart. Bara det svåra kvar då :)


Overall

Eva i sin nya fina overall! Fast den är bara till låns. Evas gick sönder på tre ställen så det var bara att skrota, då hade vi tur att Hanna köpt en för stor overall till Selma som vi kunde låna.


Aaaah!!

Eva vägrar se den här filmen. Hon är jätterädd för den och säger Aaah! och slår på den om man plockar fram den. Aaah betyder att hon är rädd för något. Fick samma reaktion innan jul om man plockade fram något med en tomte på. Hon har aldrig sett den men tycker att den gula fisken är skitläbbig.


Frisörbesök

Eva hade extra mycket volym i håret idag när jag hämtade på dagis. Hon hade lekt frisör.


Doktorsbesök x 2

Idag har vi varit på BVC för vaccination. De hade fullt upp. De sa att de låg efter men efter att ha pratat med de andra i väntrummet visade det sig att vi var tre stycken som hade samma tid. Således ingen tid till att prata om smakportioner och Evas mage. Hon skulle ringa i morgon så vi fick prata och ev boka in en ny tid. Vaccinationen gick mycket bättre än sist. Han blev inte alls lika ledsen. Hoppas han inte får ont eller feber ikväll bara.

Sedan var det ju våran krassliga lilla vovve. Pratade med en veterinär igår så Henke ska boka in en tid.
Hon är ju inte sig själv och har inte varit det på ett tag. Hon är riktigt sur. Ligger hon och vilar och någon rör sig i närheten så morrar hon. Hennes mage har blivit jättekänslig. Bajsar inne om hon äter något annat än hundmat, kräks på en gång om hon äter snö. Går jättelångsamt i trappor. Gör konstiga saker som att ställa sig på bordet och äta från stekpannan. Det skulle hon ALDRIG gjort förut!!
Jag misstänker att hon är deprimerad. Har varit mycket för henne med flytt och två barn. Hon är ju inte så bra på förändringar.
Men, vill ju utesluta fysiska problem först. Vill ju inte att hon ska gå och ha ont.


Bilderna


Tårta och hattparad

Blev mycket trevligt när Neo och Co. var här och hälsade på. Vi åt mycket tårta och barnen lekte mycket!!!! De leker så himla bra ihop, blir aldrig något tjafs.
Eva blev dock så knäckt att hon och jag somnade i soffan, kramandes. Mysigt! Blev lite McDonalds efter det där Eva rockade loss till godingen Mmm bop.

Idag blev det kyrkis, var som alltid mysigt. Sedan följde vi med Elin, Ture och Bruno hem och åt korv och tittade på Prinsessan och grodan. Barnen busade mest och vi blev bjudna på en riktigt fin modevisning med hattar och skor.
Eva hittade dessutom en motorsåg som hon inte släppte i första taget. Ny favorit!

Bilderna kommer sedan. Jävla skit-app!


Tårta

Idag blir det tårta!! Jag och Eva bestämde för några dagar sedan att det minsann var tårtdags snart så vi köpte allt som behövdes. Och i dag satte vi till verket. Det kan vara så att Eva tyckte det var roligare att leka med vattnet än att göra tårta, men hon kommer garanterat att gilla att äta den. Det kan också vara så att tårtan var betydligt finare innan vi siktade kakao över hela. Men, men. Eva tyckte speciellt mycket om just den biten så..
Nu väntar vi besök av Madde, David och Neo så får vi se om tårtan smakar gott också.


Hippie


Tittut

Vart är Eva?
Där är Eva!!


Trött

Eva blev lite trött igår. Somnade på köksgolvet.


RSS 2.0