Dagen D

Så nu är dagen för nedkomst här. Så därför kommer det nog ingen bebis idag. Det är ynka 15% chans att bebisen kommer på planerat datum så...
 
Eva har fått nya dagistider. Gick inte riktigt så bra som vi trodde. Det är tydligen så att när vi lämnar henne vid nio, halv tio så är ju alla barnen redan ute på gården och leker och det fungerar inte så bra för henne. Då blir hon helt plötsligt blyg och orolig och vill inte leka. Hon har till och med gråtit vid lämningen ett par gånger. Har ju aldrig hänt förrut. Dagispersonalen tyckte därför att vi skulle börja lämna till frukost i stället så hon får tid på sig at mjukstarta lite. Testade det igår och det hade gått hur bra som helst. Slut på mysiga långmorgnar med andra ord. Plus att vi kommer att bli tvingade att väcka henne så förmodligen kommer hennes underbara dygnsrytm ändras så att hon kommer att vakna tidigare på helgerna också. Men... snart kommer ju en liten skit som kommer förstöra sovtiderna i vilket fall som helst.
 
En av fördelarna med att Eva börjar tidigt på dagis är att Henke får ta dit henne så jag får sovmorgon plus att sova ostört i gärstrummet. Trodde jag.
Först och främst får jag någon konstig ångest av att sova i ett annat rum än henne. Tror det är för att hon sovit oroligt på nätterna och då vill jag inte att hon ska vakna och vara ledsen utan att jag är där. Plus att det är sååå mysigt när hon ligger och "snuttar" med en på natten. Hon klapper en och stryker en över ryggen och myser in sig i nacken. Den perioden kommer ju inte vara för evigt så jag vill liksom passa på att njuta nu. Men samtidigt sover jag ju inte alls bra när hon håller på och just nu kanske det är viktigare att vara utvilad än att passa på att mysa.
Men i natt så vaknade Eva vid tre och var totalt hysterisk. Till slut pallade jag inte längre utan gick upp och lade mig. Hon lugnade då ner sig och somnade men det resulterade i att jag låg på en tre decimeter stor yta med magen hängande utanför sängkanten i säkert 45 min innan jag smög mig ner igen. Sov dock till klockan tio i morse så jag har nog redan tagit igen den sömnen.
 
Hade en härlig dag på stan med Linn i förrgår då vi handlade lite och åt lunch. Vädret var så fint att vi kunde sitta ute och jag gick runt i t-shirt.
I går däremot så gjorde jag absolut ingenting.
 
Har dessutom äntligen köpt en syskonvagn. Hittade en bättre begagnad vagn för 1500kr. Helt klart värt det. Sliten men funktionsduglig. Lite solblekt och skavd på sina ställen, men det största problemet är nog att den luktar curry =) Och inte lite heller. Har nu fått av det mesta av klädseln och ska testa att tvätta bort lukten. Hoppas det fungerar. Och hoppas det går att tvätta klädseln utan att den ganska trasiga fotplattan faller i småbitar.



 
Våran lilla vovve har fyllt tio år. Det firades inte över huvud taget. Och när jag tog kortet insåg jag att jag knappt tagit ett enda kort på henne på två år. Stackars lilla bortglömda vovve. Och nu kommer snart ännu en uppmärksamhetskrävande liten unge. Hur ska hon hantera detta tro?
 
Eva fick låna en blockflöjt av grannarna och blev frälst. Inte ärvt mor sin där heller. Fick gå på möten med lärare och mamma i lågstadiet för att jag vägrade spela blockflöjt. Konstigt med tanke på all musik jag ändå känner att jag har inom mig. Vilket bättre utlopp finns det än just flöjten?


Bakade muffins igår. Vi har ju en liten svartvinbärsbuske på tomten och den är så klen att det inte räcker till sylt eller saft, men lite muffins blev det. Eva plockade bär och hjälpte till att trycka ner bär i formarna. Hjälpte även pappa med att äta lite smet.
 




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0