Huslig som tusan

Ja, igår var jag en riktig husmor. Jag båda bakade bröd och kokade saft. Citronsaft. Fick receptet av mamma när jag flyttade till Irland och visste jag att det var så här enkelt att göra den så hade jag gjort den för länge sedan. Jag skämtar inte när jag säger att det tog tio minuter. Men man inser ju inte hur mycket socker det är i saft innan man kokat den själv. I den här sorten var det ett kilo(!) socker på en liter vatten. Men då är ju citron väldigt surt så det är klart att det behövs mer socker än när man gör jordgubbssaft. Jag har smakat och den var väldigt god men jag ska nog inte dricka så mycket mer just med tanke på allt socker.

Pappa kom och hälsade på igår. Kom mitt på dagen strax innan jag och Eva skulle på simskolan så jag letade fram ett par av Henkes badshorts och släpade med honom. Det var riktigt skoj att få sällskap även om Eva var snäppet gnälligare än sist. Men hon gjorde sina dyk och simmade på som hon skulle.
Pappa följde med hem sedan och gjjorde oss sällskap till middagen. Jätteflott, makaroner, köttbullar, korv och ärtor. Evas älsklingsmat.

På kvällen kom Åsa förbi och så tittade vi på Bonde söker fru och åt nybakt bröd och drack te. MYYYYYS!

Idag har den husliga sidan av mig fortsatt att frodas. Eva tycker ju att frukostgröten är sådär. Man får lura i henne den med hjälp av leksaker. Testade en klick äppelmos i den och då gick den ner mycket lättare. Men jag är ju inte så förtjust i att ge henne så mycket socker heller så ikväll kokade jag ihop en sats äppelmos med bara pyttelite socker. Den kunde göras helt utan också och efter att ha smakat så inser jag ju att jag hade kunnat skippa sockret helt. Beror nog på hur söta äpplen man köper. Nu får vi se hur det går med gröten i morgon. Ska väl försöka fasa in henne i havregrynsgrötsträsket istället för den här dyra barngröten också. Men det är ju himla lättfixat. Av äppelskalen som blev över så håller jag dessutom på att göra äppelchips. Fast de ser skitäckliga ut än så länge.

Henke har varit borta i tre dagar nu, kan vara därför jag har varit så pysslig, försökt att roa mig själv.



Chipsen innan de åkt in i ugnen och torkat ihop till små flärpar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0