Tarmröngen

Trodde aldrig att jag skulle uppskatta kvällsfika så mycket som jag gjorde igår. Att känna att man börjar bli lite hungrig och få ta en macka. Gött!
Undersökningen gick bra. Så bra det nu kan gå när man får något upp i pruppen =) De två dagarna med fasta och laxerande gick faktiskt också riktigt bra. Var ju såklart väldigt hungrig men främst så var jag väldigt trött och matt. Men i morse när jag vaknade så mådde jag riktigt dåligt. Har ju varit varmt och det var ju svårt att få i sig all vätska man skulle så jag hade ont i magen, var yr och mådde illa. Undersökningen var som tur var redan kvart över sju så jag behövde inte fasta onödigt mycket den dagen. För er som inte gjort en sådan här tarmröntgen så tänkte jag beskriva lite vad som händer. Jag blev inkallad i ett rum med en jättestor röngenmaskin och en brits. Hade fått en blå rock på mig och fick lägga mig på sidan på britsen. En underläkare förde in ett rör "där bak" och sedan blåste de upp en ballong så att den skulle sitta kvar. Detta gjorde att man fick känslan av att man skulle skita på sig men det gick över ganska fort. Sedan fyllde de upp mina tarmar med kontrastvätska och så fick jag vända mig från sida till sida och ligga på både mage och rygg plus att de tippade mig så jag praktiskt taget stod upp och stod på huvudet. I normala fall skulle ju inte detta vara några problem men när man har en grej som sticker ut ur baken så känns det inte okej att ligga och vrida och vända sig på en brits. Rocken täckte ju guschelov(?) det mesta =) När detta var gjort blåste de in stötar av luft för att få ut kontrasten och sedan blåste de luft så att tarmarna fylldes. Detta var det som var obehagligast. De gav mig även en spruta för att tarmarna skulle slappna av, den hade som bieffekt att ögonmuskulaturen också slappnade av och det i sin tur resulterade att mina pupiller blev stora som tefat och jag såg fruktansvärt dåligt. Röntgenbilderna togs medan jag fick fortsätta att vrida och vända på mig. Luften tömdes ut och undersökningen var klar. Jag fick gå på toa och uppleva hur det är att bajsa vitt.
Överlag så var detta inte en härlig upplevelse men inte heller så hemsk som jag hade befarat.
Mådde dock ganska dåligt när jag kom hem. Fastan, luften i magen och den dåliga synen gjorde att jag mådde väldigt illa. Den efterlängtade första måltiden blev därför en halv macka och ett glas mjölk. Sov sedan i några timmar och sedan var jag redo för lite mer i magen. Åt två supergoda mackor och senare på kvällen grillade vi. Och sedan då det bästa av allt, att få äta kvällsfika. Jag ÄLSKAR kvällsfika!

Idag har jag och Eva varit och badat i Brunflo på förmiddagen och sedan på eftermiddagen var vi hem till pappsen och åt middag. Vi fick ännu en gång entrecote med hemmagjorda pommes och kryddsmör. Så j-a gott! Skulle nästan klassa det som min absoluta favoriträtt för tillfället. Det kanske låter konstigt men det som gör det så gott är att det smakar så mycket kött. Mums!!

Eva vaknade och var lite ledsen härom natten så hon fick komma upp och mysa lite med pappa.


Lite bus med linsskyddet




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0