Mys, sol och kyckling

Hade en väldigt lugn helg. Lite för lugn faktiskt. Jag gillar ju när det händer lite på helgerna men det var ändå skönt att slappa lite.
På lördag eftermiddag efter vi varit hos Malin och Mange så skulle Henke plugga lite så jag och Kaxa mös ner oss i soffan och kikade på lite tv.



På söndagen var det faktiskt så soligt och härligt att jag åt frukost på balkongen. Visserligen ordentligt påklädd men ändå.. Sedan satt jag och voffsen ute och solade ett tag.



Idag har jag jobbat på dagis och efter det kom Meeri över på lite middag. Det var nice, man gör sådant för sällan. Vi hade tänkt att göra en helgrillad kyckling i söndags men då blev vi bjudna till pappa på middag så idag var det dags. Jag har aldrig gjort en sådant förrut så det var lite nervigt.
Jag förberedde allt i går så det var i princip bara att köra in i ugnen, men det är ju aldrig så enkelt. Jag hade en termometer men jag tycker det är väldigt svårt att veta vart jag ska sätta in den och hur djupt. Jag hade ju lite koll på tiden också så jag insåg ju att den inte var klar första gången det pep. Vet inte hur många gånger jag stack in den där pinnen på olika ställen, olika djupt. Vill ju inte förgifta gästen. Men tillslut verkade den vara klar och köttsaften var klar när jag skar i den.
Nästa problem var hur man får loss köttet från kycklingen. Hur gör man det? Delar man med en stor kniv genom ben och allt så man får typ "Stinas kyckling delar" eller skär man loss köttet med kniv? Inte lätt i sådana fall kan jag säga. När man köper en färdiggrillad kycklig så kan man ju använda fingrarna och slita bort ben och kött men den här var ju lite i varmaste laget. Det slutade med en riktig kycklingmassaker där vi med kniv och gaffel slet loss allt kött vi såg. Det blev i alla fall riktigt gott. Och eftersom jag gjorde rotsakerna i samma form som kycklingen var det dessutom väldigt smidigt. Kanske gör den någon fler gång. Men till dess ska jag ta reda på hur man får loss köttet på ett smidigt sätt =)


Kommentarer
Postat av: joanna

ser ju kalasgott ut. Man delar kycklingen rakt över ryggen i 2 halvor, jag brukar anv en sax. sen klipper du lår, vingar och filéer. Det finns säkert någon film på youtube eller så. Vet att vi fick se en sån i skolan en gång.

2010-03-22 @ 23:15:28
URL: http://joannaj.webblogg.se/
Postat av: joanna

det var en annan ordning men oerhört pedagogiskt http://www.youtube.com/watch?v=TEgrewB41Co

2010-03-22 @ 23:19:25
URL: http://joannaj.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Tack så jättemycket!!! Nu kanske det blir hel kyckling någon fler gång =)

2010-03-23 @ 08:03:11
URL: http://tantjenny.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0