En månad senare

I morgon är lilla Eva en hel månad!

Vad har vi då pysslat med under denna månad? Tydligen inte bloggat i alla fall. Vi har haft fullt upp kan jag säga. Det är mycket jobb med en liten en. Nu börjar saker i alla fall falla på plats. Ammning, sovning, skrikning osv. Från början var det helt ärligt ganska överväldigande. Amningen fungerade ju inte helt av sig självt så i början skrek hon så fort man lade henne vid bröstet. Detta resulterade i att det kändes som att vi bråkade så fort jag fick hålla i henne. Hon ville ju dessutom amma så fort hon var i min famn så fick hon inte det så skrek hon i alla fall. Det plus alla hormonerna gjorde att jag satt och grät mer än en gång av frustration. Vi hyrde med oss en amningspump hem och jag kämpade på med den var fjärde timma tills mjölken började rinna till. Under den perioden fick hon ersättning. När det väl fanns mat i brösten var inte amningen ett problem längre men då dök nästa upp i stället. Blåsor och sår över hela brösten. Otroligt smärtsamt! Det gör som inte bara ont i själva bröstvårtan utan det ilar liksom igenom skelettet. Gjorde att jag även då gruvade mig inför amningsstunderna. Köpte amningsnappar som är som en plastgrej man sätter på bröstet så att det ska kunna läka. Och äntligen började det att fungera som det skulle! SKÖNT! Nu har brösten läkt så pass att jag kan amma utan amningsnapparna ibland. Det tog lite tid att få till allt men nu verkar det att falla på plats allt mer.
I övrigt går allt bra, kvällarna är lite griniga men vi har börjat lära oss hur vi ska hantera det. Man förstår inte hur ens barns gråt påverkar en inan man har barn själv. Man får panik på en gång, måste fixa!
Men det stämmer verkligen det jag skrev i ett tidigare inlägg, vi har fått världens sötaste barn! Hon är så fantastiskt söt att man har lite svårt att förstå att det faktiskt är våran lillla bäbis och att vi ska få behålla henne.

Det har varit en väldigt aktiv månad. Vi har åkt runt till släkt och vänner och faktiskt inte varit hemma särskillt mycket alls. Syster Malin och Ted har ju varit hemma och Karin och Joel så vi har umgåtts så mycket vi kunnat med dem.
Ska försöka njuta allt vad jag kan nu av tiden som är kvar innan Henke börjar jobba och det blir "vardag" igen. Vet inte hur den vardagen kommer att se ut men det lär ju visa sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0