Bakdag

Veckan som gått har bla bjudit på julmiddag på Zervit och 85 års kalas. Det var jättetrevligt med julmiddag. Henke var hemma med Eva så det var nästan som förr i tiden. Förutom att jag drack vatten istället för vin. Vi såg på Idol och pratade, skitkul!
85 årskalaset var till Henkes mormor Sonjas ära och firades i lokalen på Ärtvägen. Jämtländsk buffé serverades och det var riktigt, riktigt gott.
Idag har jag inte haft en lugn stund. Jag har bakat. Jag har köpt mig en bakbok i julklapp, Enklare bröd heter den och i den är det recept på knådfria bröd. Jag bakade ett på skållad råg och sedan bakade jag saffranslängder med vit choklad. De var väldigt enkla och jag behövde inte knåda men de tog en evinnerlig tid. Bägge skulle göras på kallt vatten och minimalt med jäst så de skulle ju jäsa i timmar. Lussebullarna jäste sammanlagt i 5,5 timmar. Phu! Har inte smakat dem än men rågbrödet blev supergott så det är nog värt tiden.
På kvällen var vi bjudna till Cissi på glöggkväll. Det var jättemysigt och Eva skötte sig jättebra trots att det var efter hennes läggtid.



Nej, jag småsöp inte under bakningen. Tydligen skulle det vara rom i degen. Har fortfarande inte smakat längderna så jag vet inte hur det smakar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0