Ris på olika vis

Igår var det junta hos Kristine. Det har varit ett litet sommaruppehåll då tre av oss har flyttat. Kristine har flyttat till Odensala och renoverat en hel lägenhet. Fiiin. Till middag fick vi en broccoli- och skinkpaj som var gryyym. Till efterrätt fick vi frukt med glass, inte heller särskillt ääääckligt. Tack för maten och grattis till körkortet Kristine!

Idag skulle jag koka lite ris och började då undra lite över en märklig sak. Varför ska man koka riset på olika sätt i Sverige, Norge och Danmark? Samma ris olika tillsgningssätt. I Sverige, 6dl vatten och 15 min koktid. I Norge, 5dl vatten och 15 min koktid. Danmark, 5dl vatten och 10 min koktid. Vad fan är det om? Idag kokade jag riset på svenskt vis men nästa gång tror jag att jag ska börja experimentera lite över landsgränserna. Laga lite exotisk mat.



Jag har fått en enorm finne. Nu är den på tillbakagång men den har varit helt sanslös. Jag har klämt den flera gånger, var som den inte tog slut. Ont har den gjort också, har inte haft ett normalt minspel på flera dagar.

Under näsan sitter det lilla monstret. Det mesta av den sitter dock på insidan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0