Middagstips

Glömde skriva att det denna veckan var min tur att göra frukost. Fredag fick bli dagen. När jag bakade bröd sist så frös jag in några mackor efter jäsningen men  innan man haft dem i ugnen. Det stod att det bara vara att stoppa de i ugnen frysta så skulle man ju ha nybakt bröd. Och visst var det så, men, det tog mycket längre tid än det stod och skorpan blev väligt mycket hårdare och tjockare. Men det dög helt klart. Gjorde en tonfiskröra till och fyllde bröden med den, kokt ägg, avocado och grönsaker. Det blev gott, och jag höll mig mätt typ hela dagen.



Mackan hade hunnit rasa något innan jag kom på att jag skulle ta kort.

Slänger in ett litet middagstips också. Det här åt vi för några dagar sedan och blev riktigt gott. Inte så spännande kanske men väldigt enkelt att göra och väldigt gräddigt och gott.



2 paket bacon (à 140 g)
100 g haricots verts
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 1/2 dl crème fraiche, 5%
2 1/2dl matlagningsgrädde, 5%
salt
peppar
450 g pasta
1 dl riven parmesanost

Gör så här
Knaperstek det strimlade baconet och lägg på ett fat. Koka haricots verts al dente (frysta räcker det att tina). Skär i små bitar. Skala och skiva de gula lökarna och finhacka vitlöksklyftorna. Fräs i lite av baconfettet och tillsätt creme fraiche och matlagningsgrädde. Låt koka ihop. Tillsätt bönorna. Smaka av med salt och peppar. Rör ihop med pastan, strö över stekt bacon och toppa med riven parmesanost.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0