Bönor, paj och Kaxa

Igår fick jag besök av min goda vän Meeri. Vi skulle träffas för att umgås och inte minst för att laga mat tillsamans. När vi gick omkring på affären så måste vi ha varit lite för hungriga för det slutade med Chili con carne på burk. En liten hyllning till vår semester i England då maten inte var högsta prioritet. Året var 1997 och vi skulle åka runt lite i England men grejen var att vi egentligen inte hade råd. So, what to do? Skippa dyr mat, tänkte vi och tog med oss pastapåsar från ÖB till praktiskt taget hela resan. Inte så klipskt kanske många tänker men va fan, skulle vilja ser er luffa i England på den budgeten.
Tillbaka till nutid så kan jag även berätta vad vi åt till chilin... bönor. Ja, bönor med bönor. Inte så klipskt kanske ni tänker igen men det var faktiskt riktigt gott. Chili med ris, vitt bröd och Meeris hemmagjorda Guatemaliska svartbönsröra. Hepp!



Vad lagade jag då idag kanske ni undrar. Jo, paj med skinka och broccoli. Den absolut lättaste maträtt jag någonsin klurat ihop. Här kommer receptet:

1 stort ark smördeg
nästan 1 frp strimlad rökt skinka
tinad broccoli delad i mindre buketter
2 dl creme fraiche
ca 1/2 dl riven ost
riven ädelost efter smak
örtsalt
1ägg

Veckla ut smördegen men låt den ligga kvar på papperet, det kan följa med upp på plåten och in i ugnen
Pensla kanterna med vatten och vik in dem ca 1 1/2 cm
Lägg på skinka och broccoli
Blanda ihop creme fraichen med ostarna och örtsaltet
Klicka över pajen
Pensla kanterna med ägg
In i ugnen i 200 grader tills den fått fin färg
Lätt som en plätt!!!!


Före och efter

Ochså ett litet bevis på att det faktiskt inte bara är Karin som kan ta söta bilder på våran voffsing...



Men ibland går hon över gränsen, i fotändan var det faktiskt sagt...






Kommentarer
Postat av: maria

Mums !

2008-04-11 @ 19:56:00
URL: http://marialundqvist.webblogg.se
Postat av: Kakan

Uäääh! My eyes, MY EYES!!

2008-04-11 @ 22:59:52
URL: http://kakansfoton.blogg.se
Postat av: maria

Tack så mkt.
Hoppas du får en fin lördag :)

2008-04-12 @ 11:06:53
URL: http://marialundqvist.webblogg.se
Postat av: Meeri

Hahaha! Där är jaaaaag och som vanligt inte lika het på bild som jag tror att jag är i verkligheten. You know it babe. We as hot as the bönröra! Eller ja, den drändes ju menade jag. Tack för sällskapet kära du och såhär i efterhand undrar jag lite hur vi egentligen kunde vara där i nästan tre veckor? Vi hade ju typ 3000 i fickpengar. Galet. På den tiden kunde man trolla med pengar. Blev förresten inte så pruttig som man kanske skulle tro!

2008-04-12 @ 11:29:06
URL: http://meeri.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0